C'est genial!

Remco Houtepen 12 augustus 2022 Boekverkoper
Soms laat ik mij leiden door verkeerde motieven. Hoewel de toekenning van de Prestigieuze Prix Goncourt en de overige verhalen omtrent de roman of is het een thriller dan wel Sf verhaal Anomalie mijn interesse wekte, weerhield het omslag mij van het lezen. Het door Xander Uitgevers gekozen ontwerp deed mij teveel denken aan een Amerikaanse thriller waar ik op dat moment helemaal geen zin had. Totdat ik zag hoe degelijk de Franse uitgever Gallimard het boek op de markt had gebracht. De interesse werd weer wat groter en het boek bleef op de te lezen stapel liggen, en nu ik toch naar Frankrijk op vakantie ging, mocht ie ook maar mee in de koffer.

En pfoei! Anomalie een filosofische roman? Een thriller? Een Sciencefiction verhaal? Ik weet ik ben niet origineel met deze gedachte, maar het is gewoonweg niet anders. Al kan ik eraan toevoegen dat er ook wat heerlijke maatschappijkritiek in naar voren komt.

De stijl is als in de door mij verwachtte sterke Amerikaanse thriller, het verhaal echter gaat dieper dan die thriller en roept naast spanning allerhande filosofische vragen op over ons bestaan, een verhaal waarin je eigenlijk maar één ding kunt, doorlezen. Want waar brengt Hervé Le Tellier je naartoe, hoe zal de wereld omgaan met een 'onverklaarbaar' voorval. Het verhaal greep me, en liet mij ook in mijn dromen niet los.

Anomalie, intrigerend, spannend, hier en daar grappig, verwarrend, geniaal.

Sander Knol , Eric Winkel , monsieur Le Tellier, mijn excuses, dit boek had ik eerder moet lezen, ik had moeten luisteren naar die enthousiaste klanten, maar vooral naar jullie in de brief van 7 oktober 2021.

Meer recensies van Remco Houtepen