Overtreffende trap

Remco Houtepen 04 september 2022 Boekverkoper
-Schemerleven van Jaap Robben
In deze nieuwe roman van Robben maken we kennis met Frieda. Haar man Louis is net overleden. Ze waren gelukkig getrouwd en hadden samen een zoon. Al snel blijkt dat Frieda een geheim bij haar draagt. Lang geleden kreeg zij als jonge vrouw een kind van een getrouwde man, Otto. Een grove schande, ze verliest haar baan, wordt door haar familie het huis uitgezet, verliest Otto en krijgt na de bevalling te horen dat het kind doodgeboren is en dat ze deze geschiedenis vooral geheim moest houden. Iets wat er waarschijnlijk op duidde dat zonder dat Frieda dat ooit zou weten het kindje bij een ander gezin zou opgroeien.
Nu haar man is overleden komt deze geschiedenis die geen dag uit haar geheugen verdwenen is zo nadrukkelijk naar voren dat ze niet anders kan dan op zoek gaan naar Otto, naar het verhaal van haar kindje, voordat dat grote verhaal met haar verdwijnt in haar graf.

Misschien wel de meest indrukwekkende roman die ik dit jaar las. Zeker door de thematiek, maar zeker ook door de wijze waarop Jaap Robben dit verhaal heeft geconstrueerd en hoe hij Frieda tot leven weet te wekken. Inclusief alle haar nukken. Ja, Frieda en haar verhalen kruipen diep onder je huid.
Op een schaal van 5 sterren, geef ik er 10.

Meer recensies van Remco Houtepen