Goed geschreven boek over het dramatische leven van Rembrandts geliefde

Schilderslief beschrijft het waargebeurde verhaal van Geertje Dircx, die als dienstmeid wordt aangenomen in het gezin van Rembrandt van Rijn en een relatie met de geniale schilder krijgt.

Als Rembrandts vrouw Saskia overlijdt, verschuift de rol van Geertje al gauw van dienstmeid naar die van Rembrandts levenspartner. Ze droomt ervan om met hem te trouwen, maar Rembrandt vraagt hier niet ten huwelijk omdat de familie van zijn overleden vrouw Saskia dan de erfenis zullen opeisen.
Zonder dat hun relatie met een huwelijk bezegeld wordt, leven enige tijd samen als man en vrouw. Maar als blijkt dat Rembrandt ook over een duistere kant beschikt, neemt hun relatie een andere wending.

Ik ben een liefhebber van de historische romans van Simone, maar Schilderslief is wat mij betreft het beste boek van haar hand. Met haar kenmerkende schrijfstijl neemt ze je mee naar het Nederland van de 17e eeuw. Terwijl ik dit verhaal las, speelde het verhaal van Geertje als een film voor mijn ogen af. Het boek is ontroerend, enigszins spannend, prachtig geschreven en wordt afgetopt met een knap staaltje girlpower. Vijf sterren voor deze parel van Simone van der Vlugt.

Meer recensies van Renatesboekmomentje8