Het oneerlijke leven van een Njai

Riet 21 juni 2020
Dido Michielsen schreef eerder non fictie boeken. Dit boek "Lichter dan ik " is haar debuutroman. Het verhaal is gebaseerd op het leven van haar eigen betovergrootmoeder. Ze heeft dus zelf een Indische achtergrond, is het mede daardoor dat de personages levensecht en de sfeer van de koloniale tijd zo mooi zijn weergegeven.

Isah groeit op in een kraton, dit is het paleis van de sultan in Djokja (Yogyakarta) Indonesie. Hier ontdekt ze al jong dat ze minder is dan haar vriendinnetjes. Haar moeder probeert haar te leren om zich te schikken in haar lot maar ze kan dit niet accepteren. Op 16 jarige leeftijd loopt ze weg en denkt een beter leven op te kunnen bouwen. Door deze daad wordt ze door haar omgeving verstoten en ziet haar moeder nooit meer terug. Ze trekt in bij een Nederlandse officier en samen krijgen ze twee dochters. Isah is tevreden met haar leven en houdt zielsveel van haar kinderen. Helaas komt aan haar geluk een einde als hij terug gaat naar zijn verloofde in Nederland en Isah met de kinderen achterlaat. Isah heeft geen enkel recht en komt voor een onmogelijke keuze te staan. Ze moet een groot offer brengen om in contact met haar kinderen te kunnen blijven.

Michielsen schreef een overtuigende roman over één van de vele Njais, een bijvrouw van een Hollandse man in Indië. Over de slechte positie van deze vrouwen, van een huwelijk is bijna nooit sprake. Het is goed dat door het schrijven van dit boek aandacht wordt geschonken aan dit onderbelichte deel uit de geschiedenis.

Meer recensies van Riet