De helende kracht van muziek

Riet 14 juni 2023
De uit Japan afkomstige Akira Mizubayashi heeft de Japanse taal afgezworen en dit boek in het Frans geschreven. Het boek is in Frankrijk een bestseller en nu in het Nederlands vertaald door Hans E. van Riemsdijk en is uitgegeven door een nieuwe uitgeverij Tzara. Met dit boek hebben ze een erg goede start gemaakt!

In “Versplinterde ziel” vertelt Mizubayashi het aangrijpende verhaal over het leven van Rei. Op jonge leeftijd moet hij toezien hoe zijn vader samen met zijn muzikale vrienden door de militaire politie wordt meegenomen nadat ze zijn vaders viool stukgeslagen hebben. Hij ziet zijn vader nooit meer terug. De kapotte viool en zijn boek “Wat voor leven ga jij leiden?” koestert Rei voor de rest van zijn leven.

Daarna maakt de auteur een sprong in de tijd en maken we kennis met Jacques een gepassioneerde instrumentmaker in Parijs. Samen met zijn vrouw Hélène deelt hij zijn passie voor muziek. Op een geweldige manier is Mizubayashi erin geslaagd deze twee verhaallijnen tot een mooi samenhangend geheel te voegen waarin de helende kracht van muziek een hoofdrol heeft.

Versplinterde ziel emotioneerde me tijdens het lezen maar gaf me ook hoop. Door de kracht van muziek ontstaat er verbinding tussen mensen zodat grenzen en verschillen vervagen en er zelfs vergeving mogelijk is.

Meer recensies van Riet