Kun je alles achterlaten en verdwijnen?

Riet 02 juli 2021
Sophie Tak is docente Nederlands, ze heeft vijf jaar in haar eentje gewerkt aan dit boek, Phineas' feest is haar debuut.

Zoals in veel gezinnen verloopt de omgang met kinderen en ouders niet altijd vlekkeloos. In het gezin uit dit boek is de relatie met de zoon, die geestesziek is, erg problematisch. Elk gezinslid komt een hoofdstuk aan het woord, de twee dochters, de zoon en de ouders. Iedereen bekijkt het verleden vanuit zijn of haar perspectief. Ze hebben allemaal een andere kijk op hun verleden en weinig begrip voor elkaar.

Na vele jaren is het contact met sommige verbroken, totdat een kraamfeest hen weer allemaal bij elkaar brengt, met de nodige strubbelingen. Het boek wordt afgesloten met een spetterend einde.

Mijn conclusie na het lezen is dat ook al probeer je ervoor weg te lopen, je blijft als familie toch onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Meer recensies van Riet