Gewoon, anders....

Riet 26 augustus 2021
In dit mooi vormgegeven boek wordt het leven van twaalf verschillende vrouwen beschreven. Verschillen zijn vooral hun huidskleur, afkomst en geaardheid. De meeste personages verschillen ook van leeftijd en karakter, het zijn allemaal unieke persoonlijkheden. Alle vrouwen beschikken over veel veerkracht en doorzettingsvermogen, ze zoeken elk hun eigen weg in het leven. Door de diversiteit van de vrouwen komen veel thema’s aan bod. De belangrijkste zijn feminisme, diversiteit, klassenverschillen maar vooral ook familiebanden. Omdat elk hoofdstuk een ander personage beschreef verveelde het boek geen moment, elk hoofdstuk was een cadeautje om te lezen. Door de speciale schrijfstijl, Evaristo gebruikt bijna geen leestekens en hoofdletters, kwam ik in een hele fijne lees flow.

Na het lezen blijkt dat alle personages min of meer verbonden waren met elkaar. Het was telkens weer verrassend om te ontdekken wat de connectie met de andere personages was. Meisje, vrouw anders is een heel bijzonder en origineel boek, het heeft veel indruk op me gemaakt.

Bernardine Evaristo is een Britse schrijfster die met dit boek “Meisje, vrouw, anders” als eerste zwarte vrouw de Booker Prize heeft gewonnen, ook is het genomineerd voor de Europese Literatuur prijs. Wat mij betreft heel terecht dat dit boek zulke mooie waarderingen heeft gekregen!

Meer recensies van Riet