Overtuigende oorlogsthriller

Riet 03 maart 2021
De uit Italië afkomstige Fabiano Massimi heeft met “De Engel van München” een overtuigende oorlogsthriller geschreven. Massimi is vertaler, redacteur en bibliothecaris geweest. Tijdens het lezen merk je dat hij veel research heeft gedaan. Dit heeft hij verwerkt tot een interessant en gedetailleerd fictief verhaal, op basis van bestaande historische gebeurtenissen en personages.

Het verhaal speelt zich af in 1931 in München, het begint met de dood van Geli, het lievelingsnichtje van Hitler. In eerste instantie lijkt het op zelfdoding maar er komen steeds meer twijfels hierover. Rechercheur en ex nazi Sauer vormt een team met de vlotte en grappige Mutti, ze krijgen 1 dag de tijd om deze precaire zaak te onderzoeken. Direct al stuiten ze op veel tegenwerking en leugens. Iedereen wantrouwt elkaar, ze weten niet wie er van de partij is en wie kunnen ze vertrouwen? Ook spreken de meeste betrokkenen niet de waarheid. Naast collega’s zijn de twee mannen ook elkaars beste vrienden, deze vriendschap wordt tijdens deze zaak zwaar op de proef gesteld door het verleden van Sauer.

Het verhaal wordt chronologisch beschreven en heeft een goed opgebouwd plot met hele verrassende wendingen. Dit aangevuld met mooie en zeer uitgebreide sfeerbeelden van München maakte het tot een fijne leeservaring. Wel moest ik goed mijn aandacht erbij houden. Aan de schrijfstijl moest ik wennen, de zinnen waren soms ingewikkeld en lang, wat poëtisch maar wel mooi. Het is geen thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit, de spanning is vooral onderhuids. Met “De engel van München” heeft Massimi zichzelf zeker bewezen als thrillerschrijver, hopelijk komen er nog meer boeken van hem.

Meer recensies van Riet