De koning in de basiliek...

Riet 02 juli 2021
In deze debuutroman kruipt Sarah van der Maas in de huid van drie mannen, Gabriel een kleine jongen, een Engelse soldaat en een Duitse Majoor. Het verhaal speelt zich af in de Eerste Wereldoorlog. Gabriel heeft zijn familie verloren en leeft met zijn dieren in een vervallen basiliek. De mensen uit zijn dorp letten op hem en behandelen hem als "een koning", hij leeft in een fantasiewereld, de waarheid heeft hij verdrongen. Hij heeft vriendschap gesloten met de Duitse Majoor Klostermann. Door de komst van Ralph, een Engelse soldaat zet hij alles op alles dat deze twee mannen elkaar niet ontmoeten.

Van der Maas heeft dit boek in een poëtische stijl geschreven, dit leidde me soms af van het verhaal. Doordat de verhaallijnen en perspectieven steeds wisselden moest ik goed opletten om het te volgen, hierdoor vond ik het wat onoverzichtelijk worden. Alles bij elkaar had ik net iets meer van dit boek verwacht, ook het einde viel me wat tegen. Toch vind ik het erg knap dat ze op zo'n jonge leeftijd zo'n complex verhaal heeft geschreven en zal het zeker veel lezers aanspreken.

Meer recensies van Riet