Kritisch boek met veel verwijzingen...

Riet 19 augustus 2020
Lente is het derde deel van de seizoenencyclus van Ali Smith, eerder las ik al het eerste deel van deze serie Herfst. Normaal gesproken zou ik de serie op volgorde lezen maar doordat ik mee mocht doen met de leesclub heb ik deze kans aangegrepen om het samen te lezen. Het boek is namelijk erg geschikt om met anderen te bespreken. Ik heb niet genoeg kennis om alle dubbele lagen en verwijzingen te zien, doordat we het samen lazen begrijp ik sommige dingen nu iets beter.

Het is lastig om dit boek samen te vatten omdat het nogal onsamenhangend lijkt. Het bestaat uit drie langere delen, met tussendoor wat korte fragmenten, zelfs twee pagina's vol scheldwoorden. Bij deze passages had ik tijdens het lezen vaak geen idee wie of wat er aan het woord waren. Het lijken op zichzelf staande stukken maar aan het einde blijkt het toch allemaal met elkaar verbonden te zijn.

Ali Smith heeft een kritisch boek geschreven waarin heel wat maatschappelijke problemen van haar land aan de orde komen. Zoals de Brexit, het vluchtelingenprobleem en de slechte relatie van de Engelsen met Ierland en Schotland.

Het is een heel rijk boek met veel verwijzingen naar literatuur en kunst. Doordat het nogal ingewikkeld is en niet makkelijk te lezen vergt het veel inspanning van de lezer en zal lang niet iedereen dit waarderen. Sta je ervoor open om deze uitdaging aan te gaan en het aandachtig te gaan lezen dan zul je zeker genieten van dit bijzondere boek.

Meer recensies van Riet