Thriller met een zeer actueel thema

Riet 16 februari 2020
Dit is het derde boek van de IJslandse Yrsa Sigurdottir met een hoofdrol voor politiecommissaris Huldar. De voorgaande delen Vortex en DNA las ik eerder dit jaar.

Deze keer begint het verhaal direct met de moord op een jong meisje, heel creepy en gewelddadig. Het is een andere start dan de twee voorafgaande boeken die begonnen met een prikkelende proloog. Daardoor kon je meer mee puzzelen, dit gevoel miste ik een beetje bij dit boek. Al snel wordt duidelijk wat de reden van de moorden is en in welke hoek de dader gezocht moet worden.

Het verhaal is echt van deze tijd, de moordenaar deelt foto's via snapchat, het zal daarom ook zeker de wat jongere lezers aanspreken. De zoektocht wordt nogal bemoeilijkt door de strubbelingen binnen het team. Huldar en zijn collega Gudlaugur worden tijdens het onderzoek zo goed als genegeerd door het hoofd van het team Erla. Als je de vorige boeken hebt gelezen weet je waarom ze een verstoorde verhouding hebben. Ook de hulp van kinderpsycholoog Freyja wekt irritatie bij haar op.

Als er vervolgens een jongen wordt vermist gaat de tijd dringen om de dader te vinden. Door het vele gekissebis zit de vaart er niet echt in, het wat mij betreft wat spannender en vlotter gemogen. Het einde en de dader kwam niet uit onverwacht hoek. RIP is een thriller met een zeer actueel thema en het afsluitende gedeelte vond ik toch prikkelend genoeg om zeker het volgende deel te gaan lezen als het uitgebracht gaat worden.

Meer recensies van Riet