Het blijft toch je moeder....

Riet 07 augustus 2019
De zusjes Kine en Nico groeien op bij hun gescheiden aan alcohol verslaafde moeder. Ze is in het hippie tijdperk blijven hangen en kan nauwelijks voor de meisjes zorgen. Ze wonen in een armzalige flat, zonder veel spullen en er is bijna nooit geld. Hun vader heeft een nieuwe vriendin en zien ze nauwelijks. Tijdens het lezen vroeg ik me af waarom niemand naar het gezin omkeek, geen enkele instantie kwam in het verhaal voor. Ik vond het ongelooflijk dat niemand iets aan hun situatie probeerde te doen. Al probeerden ze zelf de schijn op te houden voor de buitenwereld, er moeten toch mensen hebben geweten over de schrijnende omstandigheden waarin ze leefden.

Om beurten zijn de meisjes aan het woord, al zit er niet veel verschil in hun vertelstijl. Ze groeien samen op en worden volwassen, dit alles wordt verteld in korte fragmentarische hoofdstukken. Als ze ouder worden gaan ze elk op hun eigen manier met de alcoholverslaving van hun moeder om, toch blijven ze loyaal aan hun moeder.

Het boek is geschreven in een vlotte maar mooie schrijfstijl met gelukkig ook de nodige humor erin verwerkt, zo blijft het verhaal enigszins luchtig . De angst en onmacht van de meisje is goed voelbaar gemaakt. Ook staan er veel feiten en voorwerpen uit de 90er jaren beschreven. Dit zorgt voor veel herkenbaarheid.

Meer recensies van Riet