Een mysterieus verhaal

Riet 24 april 2022
Diane Busink heeft voor haar debuutroman onderzoek gedaan naar de geschiedenis van Groessen. Dit historische verhaal speelt zich vooral af rondom de kerk (waarvan de deur op de cover staat) en pastoor Jacob Vallick die hier leefde in de 16e eeuw. Ook zijn er sporen gevonden van tempeliers.

Marit en Elsa zijn twee vrouwen die elkaar niet kennen maar een soortgelijke angstaanjagende hypnotiserende ervaring hebben gehad. Samen gaan ze op zoek naar een verklaring, hiervoor moeten ze ver terug in het verleden.

Diane heeft deze twee verhaallijnen verwerkt tot een mysterieus verhaal waarin het heden en verleden door elkaar verteld wordt. Dit vond ik wat lastig, ik vroeg me soms af, wie is er aan het woord en welke tijd is het?

Een quaet vermoeden is een meeslepend en beeldend geschreven boek. Nooit eerder las ik een boek dat zich afspeelt in mijn dorp Groessen. Persoonlijk vond ik het heel erg interessant om meer te lezen over de geschiedenis van mijn dorp, vooral over de geschiedenis van pastoor Vallick en de omgeving achter de dijk, waar ik vaak wandel. Er stonden veel gebeurtenissen beschreven waarvan ik nog nooit had gehoord, hierdoor bekijk ik deze plekken nu met andere ogen. Ik heb heel erg van dit boek genoten!

Meer recensies van Riet