'Het veld' is een boek geschreven door Robert Seethaler (°1966 Wenen). Seethaler brak internationaal door met 'Een heel leven'. Met dit boek in het achterhoofd hoopte ik dat 'Het veld ook een literair hoogstandje zou worden.
'Het veld' begint met een oude man die, naargelang het weer ernaar was, elke dag het kerkhof in Paulstadt een bezoekje brengt. Daar zit hij op een bankje te mijmeren over de doden die daar begraven liggen. Daarna vertelt elke dode zijn levensverhaal zodat dit samen een portret vormt van de inwoners van Paulstadt. Sommige personages worden meer uitgewerkt dan anderen. Seethaler zorgt ervoor dat we niet alles te weten komen, hij laat ons soms in het gewisse. Zo heeft het boek een open einde en blijven toch nog een paar vragen hangen.
Seethaler's boeken lees je niet in één ruk uit. Hij zorgt ervoor dat je 'Het veld' traag leest, de levensverhalen moeten eens goed doordringen en ook bezinken. Hij laat ons stilstaan bij ons eigen levensverhaal. Wat zullen de mensen nog van jou onthouden eenmaal je ook dood en begraven bent. Seethaler's 'Het veld' is een boek dat gelezen en herlezen moet worden. Telkens vind je wel nieuwe elementen en verbanden.
Net als de levensverhalen van de doden is 'Het veld' een boek dat blijft nazinderen en niet vlug zal vergeten worden.

Reacties op: Stilstaan bij het leven en de dood

Het veld - Robert Seethaler