Diep onder de indruk van dit boek en van Niewierra´s manier van schrijven

Roos 27 maart 2024
De Nederlandse thrillerschrijfster Anya Niewierra heeft vele nominaties en prijzen op haar naam staan. Van haar ‘De Camino’ zijn zelfs meer dan 175.000 exemplaren verkocht. En toch was het zo dat ik, absoluut een thrillerliefhebber, nog nooit een boek van haar had gelezen. Hoe dan? Haar boeken stonden op mijn lijst, maar toch kregen toch steeds andere boeken voorrang.

Toen ik dus een oproep voorbij zag komen voor een nieuwe buddyread van @ilonaslevenbijls, leek dat me het duwtje om deze schrijfster te gaan ontdekken. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan.

Ik ben diep onder de indruk van dit boek en van Niewierra’s manier van schrijven.

Thrillers kunnen mij doorgaans niet bloederig genoeg zijn, denk aan Helen Fields en Karin Slaughter. Niewierra lijkt dit niet nodig te hebben. Ze beschrijft de gebeurtenissen, die in dit verhaal ook ontzettend gruwelijk zijn, op een zo nonchalante manier dat ik soms echt even moest laten bezinken wat ik had gelezen. Want laten we eerlijk zijn; Josta, het hoofdpersonage, maakt nogal wat mee in haar leven.

Wanneer het boek begint, wordt ze wakker en ontdekt ze dat ze een nier mist. Niet veel later wordt er een aanslag op haar gepleegd. Josta schakelt de politie in en ontdekt dat ze als overleden geregistreerd staat. Daarop besluit ze zelf op onderzoek uit te gaan en dit brengt haar naar Duitsland, naar de voormalige DDR. Daar opgegroeid is ze gedwongen werkzaam geweest als kunstvervalser. Langzaam maar zeker ontdekt ze wat er aan de hand is, en wat er vroeger is gebeurd.

Ik was jong toen de Muur viel, maar vind de DDR-periode zeker interessant. Bizar wat er toen allemaal gebeurde. Dit boek gaf me dezelfde vibes als films als Das Leven der Anderen. Het is overduidelijk dat Niewierra veel energie heeft gestoken in een grondig onderzoek, het boek leest alsof het werkelijk gebeurd zou kunnen zijn.

Ik heb dit boek verslonden, kon het bijna niet wegleggen. En tja, bestaat er iets fijners dan dat op leesgebied? Voor mij niet.

Het voordeel van nog geen enkel ander boek van Niewierra te hebben gelezen is dat ik nu nog een aantal boeken te ontdekken heb. Ik ben ontzettend nieuwsgierig of deze me net zo goed gaan bevallen.

Meer recensies van Roos