Spannend met originele vondsten

Rosemarijn Milo 01 februari 2024 Auteur
De nieuwe thriller van Ilona van Hilst laat de lezer meegenieten in verschillende Zweedse landschappen en meevoelen met ‘leegte’, een goed gevonden titel. De leegte en vrijheid die Zweden te bieden heeft, en de leegte in de hoofden van enkele van de hoofdpersonen.
Hoe het verhaal grosso modo in elkaar zit, staat al op de achterflap en in verschillende eerdere recensies. Dat hoef ik niet over te doen.
Van de protagonisten daarentegen is wel wat meer te zeggen. De Nederlandse vrouwen komen er goed af, ze zijn intelligent en zorgzaam. De Nederlandse mannen worden neergezet als uitgesproken kwallen; voornamelijk protserig en arrogant. Die tegenstelling frappeerde me.
Hoewel het verhaal na een indringende proloog langzaam op gang komt, zit de vaart er vanaf enig moment wel in en zag ik het daarna zo spannend worden, dat ik echt zin had het snel uit te lezen. Als ‘whodunnit’ vond ik het niet heel verrassend, maar het hoe en waarom beslist wel.
Ilona van Hilst heeft tussen alle bedrijven door een interessant fenomeen belicht, het feit dat sommige artsen een heel andere agenda hebben dan zorgen voor het welzijn van hun patiënten. Hun reputatie als wetenschapper, het verkrijgen van subsidies kan hun soms meer interesseren dan de eed van Hippokrates. In de context van ‘Leegte’ is dat een factor die extra spanning brent in het verhaal .
Dat alles bij elkaar genomen waardeer ik het boek graag met vier sterren.

Meer recensies van Rosemarijn Milo