Meeslepende roman

Sandra Hardeman 10 januari 2024
Gian Sardar is een Amerikaanse schrijfster. Ze studeerde creative writing aan de universiteit en werkte voor The New York Times. Gian is de dochter van een Amerikaanse moeder en een Iraaks-Koerdische vader. Alles wat je dragen kan is gebaseerd op het levensverhaal van haar vader en op haar eigen ervaringen in Koerdistan.

De cover van Alles wat je dragen kan is prachtig en trok meteen mijn aandacht. De afbeelding heeft intense kleuren en toont een dansende vrouw in zwierige kleding. Het geheel doet Oosters aan. De ondertitel  'houdt hun liefde stand in een door oorlog verscheurd gebied?' maakte me benieuwd naar het verhaal.

Aan het eind van de jaren zeventig werkt Olivia Murray als secretaresse bij een lokale krant. Ze vindt haar werk saai en besluit om mee te doen aan een fotowedstrijd. Op deze manier hoopt ze haar droombaan als fotojournaliste te bemachtigen. Dan vraagt haar Koerdische vriend Delan of ze mee wil naar een familiebruiloft in zijn thuisland Noord-Irak. Olivia hoeft niet lang na te denken en pakt haar spullen in. Uiteraard neemt ze haar camera ook mee.
In Amerika leek de situatie in Noord-Irak redelijk veilig, maar daar aangekomen blijkt het veel onheilspellender dan verwacht. De oorlogsdreiging tussen de Irakezen en de Koerden is groot. Ook de familie van Delan gaat hieronder gebukt en leeft voortdurend in angst. Olivia leeft me hen mee en probeert zoveel mogelijk te helpen. Op een dag vindt er een traumatische gebeurtenis plaats en ze maakt hier stiekem een reeks aangrijpende foto's van. Terug in Amerika staat Olivia in tweestrijd. Zal ze de foto's gebruiken voor de fotowedstrijd, zodat de wereld ziet wat er gaande is in Koerdistan, of brengt ze daarmee Delan en zijn familie in gevaar? Welke keuze zal ze maken en heeft dit gevolgen voor hun relatie?

'...De realiteit van deze wereld is dat tragedies zich ongedocumenteerd en elke dag voordoen, en wat er vanavond is gebeurd, was niet meer dan een flits binnen een grotere explosie, eentje waarvan de meeste mensen niet zullen weten dat die heeft plaatsgevonden...' (bladzijde 151)

Gian Sardar heeft een prettige en gedetailleerde schrijfstijl. Ik had nog niet eerder een boek over de oorlog in Koerdistan gelezen, maar door de uitgebreide beschrijvingen van het land en de cultuur kon ik me er een duidelijk beeld van vormen. Hoofdpersonen Olivia en Delan zijn  opgegroeid in totaal verschillende culturen en dit komt regelmatig terug in het verhaal.  Ik vond het interessant om hierover te lezen, omdat ik niet veel wist over de cultuur in het Midden-Oosten. Door dit boek ben ik meer achtergrondinformatie gaan opzoeken.

De sfeer in het verhaal was echt voelbaar door de woorden van de schrijfster. Dit maakte dat ik me enigszins kon inleven in hoe het voor de bewoners van het land moest zijn om voortdurend in angst en onzekerheid te leven. Het greep me echt naar de keel en maakte veel indruk op me. Daarbij moest ik ook meteen denken aan het feit dat er zo weinig veranderd is in de wereld. Nog steeds woeden er oorlogen, is er angst en moeten mensen vluchten uit hun thuisland. Hoeveel kunnen ze dragen? Dit is zowel letterlijk als figuurlijk de vraag. Welke bezittingen kunnen ze meenemen als ze hun huis moeten ontvluchten en hoe overleven ze de oorlog? Het is hartverscheurend.

Gian Sardar heeft met Alles wat je dragen kan een meeslepend en aangrijpend boek geschreven. Op de vraag 'houdt hun liefde stand in een door oorlog verscheurd gebied?' weet ik inmiddels het antwoord, maar het is aan de lezer om dit zelf te ontdekken. Ik heb het ontroerende verhaal heel graag gelezen en geef het een dik verdiende vijf sterren.

Sandra
Boekencast