Mysterieus thrillerdebuut

Sandra Hardeman 22 oktober 2023
Allereerst hartelijk dank aan World of Thrillers en uitgeverij HarperCollins dat ik deel mocht uitmaken van het reviewteam van Dodelijke afloop van Stig Abell en dat ik dit thrillerdebuut mocht lezen en recenseren.

Stig Abell is een Engelse schrijver en literair journalist. Hij werkte als redacteur bij de literaire bijlage van The Times en presenteert de ontbijtshow op Times Radio. Zelf is hij een enorme liefhebber van thrillers en hij woont met zijn gezin in Londen.

De cover van Dodelijke afloop trekt vooral de aandacht door de naam van de auteur in opvallend rode letters. De ondertitel 'een vredig dorpje verbergt een duister geheim..." maakt nieuwsgierig naar het inhoud. Omdat het een thriller is, vroeg ik me meteen af of het dorpje wel zo vredig is en welk geheim er verborgen moet blijven. Al snel nadat ik het boek ontvangen had, maakte ik tijd vrij om dit te ontdekken.

Jake Jackson woont in Londen en is een succesvolle rechercheur. Zijn privéleven verloopt echter minder rooskleurig vanwege de scheiding tussen hem en zijn vrouw Faye. Op een dag ontvangt Jake een brief van zijn overleden oom Arthur. Hij  laat hem al zijn bezittingen na, waaronder een afgelegen woonboerderij met een bibliotheek vol populaire thrillers. Zijn oom wenst dat Jake daar, net als hij, rust zal vinden. Jake hoeft er niet lang over na te denken en vertrekt naar Little Sky. Eerst moet hij nog wennen aan zijn nieuwe leven maar al snel geniet hij van de rust en de eenvoud. Hij leert nieuwe mensen kennen, waaronder dierenarts Livia. Met haar kan hij het meteen goed vinden. Tijdens de jaarlijkse speurtocht in het dorp vindt Jake een zak met echte botten. Van wie zijn deze botten en waarom zitten ze in een zak? Hij heeft er geen goed gevoel bij  en gaat, met hulp van Livia, op onderzoek uit. Dit blijkt gevaarlijker dan hij dacht en al snel valt hij ten prooi aan bedreigingen. Wat verbergt het ogenschijnlijk vredige dorpje? Jake is vastbesloten om dit te achterhalen en te ontdekken wie de moordenaar is.

De schrijfstijl van Stig Abell heb ik als erg prettig ervaren. Allereerst zijn de hoofdstukken kort, waardoor je vlot leest en snel de neiging hebt om nog even verder te lezen. Ook schrijft de auteur heel beeldend en uitgebreid over de omgeving. Ik kon me meteen een goede voorstelling maken van de woonboerderij en de ongerepte natuur. Een mooi decor voor een mysterieus raadsel.
Naast Jake is het aantal personages in het boek overzichtelijk. Er zijn een beperkt aantal mensen die een grotere rol spelen.  Als lezer kun je je al snel een beeld vormen van deze personen omdat de schrijver de tijd neemt om hun karakters goed uit te werken.

Wat ik jammer vond, is dat het boek minder spannend is dan de cover belooft. Het verhaal kabbelt eerst een poos en wordt pas aan het eind spannender. Ook vond ik het geheel wat voorspelbaar. Dit neemt echter niet weg dat de sfeer van het verhaal goed is en dat de auteur me, door zijn schrijfstijl, wist te raken.

Al met al heeft Stig Abell met 'Dodelijke afloop' een boeiende debuutthriller neergezet. Ook maakt hij me benieuwd naar het tweede deel. Deze ga ik zeker lezen.
Dit boek geef ik vier sterren.

Meer recensies van Sandra Hardeman