Indrukwekkende novelle

Na de boeken Duiveldochters en Lammerkinderen is Verboden alliantie de eerste historische novelle van Marieke Rooijmans. Omdat de Tweede Wereldoorlog haar altijd geïntrigeerd heeft, was de keuze voor dit eerste onderwerp niet moeilijk. In de volgende novelles zal steeds een gebeurtenis uit de Nederlandse geschiedenis centraal staan of zal het verhaal zich afspelen in een tijd die bepalend is geweest voor Nederland.

Verboden alliantie heeft een sobere cover. Dit is mijns inziens volledig passend bij het onderwerp omdat de Tweede Wereldoorlog zo'n donkere periode uit de geschiedenis is. De ondertitel luidt 'Verliefd op de vijand. Wanneer liefde levensgevaarlijk is...'. Ik lees regelmatig met veel interesse boeken over oorlogen en mijn nieuwsgierigheid naar dit verhaal was meteen gewekt.

De Joodse Hannah is gevangene in een concentratiekamp. Samen met haar vriendin Geertje probeert ze moed en kracht te vinden om de barre omstandigheden in het kamp te overleven. Op een dag wordt ze opgeroepen om verpleegster te worden in het kampziekenhuis. Ze wil graag iets betekenen voor de patiënten en helpt hen zo goed mogelijk. Na een korte periode doet ze een afschuwelijke ontdekking tijdens het werk. Kamparts Müller gebruikt vrouwen voor gruwelijke mensonterende experimenten.
De Duitse Rolf werkt als kampbewaarder. Hij staat totaal niet achter het nazi-regime en worstelt hierdoor met zijn gevoelens. Hannah merkt al snel dat Rolf anders is dan de andere bewakers en als hun blikken elkaar kruisen, voelen ze al snel een klik. Ze spreken af in een loods en vanaf dat moment doet Rolf er alles aan om Hannah te helpen. Hij zorgt ondermeer voor pen en papier zodat Hannah notities kan maken om later als bewijs tegen de arts te gebruiken. Zal hun geheime liefde stand kunnen houden in deze moeilijke tijd?

'... Samen zaten we daar, in het bescheiden licht van de olielamp, elk moment in stilte absorberend. De duisternis mocht dan om ons heen blijven hangen, maar we hadden elkaar gevonden- een onwaarschijnlijke alliantie die geboren was uit het verlangen naar vrijheid en gerechtigheid...'

In het boek spelen twee verhaallijnen, die elkaar met regelmaat afwisselen. Enerzijds het verhaal van Hannah en anderzijds het verhaal van Rolf. Op deze manier krijg je als lezer een goed beeld van hun beider gevoelens en dilemma's. Ik ben een groot fan van de beeldende schrijfstijl van Marieke Rooijmans en ook deze keer werd ik niet teleurgesteld. De personages zijn levensecht uitgewerkt. Ze weet ervoor te zorgen dat je van sommige personen meteen gaat houden en dat je anderen echt gaat haten. Bijzonder knap gedaan!

Verboden alliantie is een verhaal waarin fictie en non-fictie met elkaar verweven zijn. De schrijfster vertelt dat ze ware gebeurtenissen en verhalen uit drie kampen gebruikt heeft als leidraad voor haar novelle. Voor mij heeft het verhaal hierdoor echt meerwaarde. Ik had regelmatig een brok in mijn keel tijdens het lezen en kippenvel op mijn armen. Afschuwelijk om te weten hoeveel onschuldige mensen slachtoffer waren van deze wereldoorlog. Ook overlevenden hebben tot op de dag van vandaag last van de gevolgen. Daarom is het zo goed dat er nog steeds auteurs, zoals Marieke, zijn die hier aandacht aan blijven besteden. Opdat we nooit vergeten wat er gebeurd is en elk jaar weer herdenken!

Wat een indrukwekkend boek is Verboden alliantie. Hartverscheurend, maar tegelijkertijd ook hartverwarmend. Ik ben er stil van en het geheel speelt nog steeds door mijn hoofd. Een groot compliment voor jou Marieke. Ik ben diep onder de indruk van je bijzondere verhaal en geef het een dikverdiende vijf sterren!

Meer recensies van Sandra Hardeman