Schokkend, onthullend maar hoopgevend

Sandra0004 08 mei 2024 Auteur
Van uitgeverij September mocht ik een recensie exemplaar van De Tweestrijd lezen.

Een verhaal over een narcistische partner en een ongezonde liefdesrelatie die 40 jaar duurde. Ik was erg benieuwd!

Het boek is opgedeeld in 3 delen. Het eerste deel gaat over de opvoeding van de auteur, wat belangrijk is omdat dit de basis legt voor haar gedrag en hoe haar reacties zal worden op haar partner in de toekomst. De auteur is in de 70, dus haar jeugd is natuurlijk niet te vergelijken met hoe het in deze tijden gaat.

Het tweede deel gaat over haar 40-jarige huwelijk met Take, de komst van de kinderen en het uiteindelijke moeizame einde van hun huwelijk. Het fijnste deel om te lezen. In deel 3 geeft de auteur aan hoe het met haar vergaan is na de breuk. Alle delen worden 'gelijmd' door gesprekken die de auteur had met haar psycholoog. Zo is haar levensverhaal uiteindelijk mooi in tekst gevat.

Toch was dit verhaal iets anders dan ik in eerste instantie gedacht had. Het voelt wat ongemakkelijk om alle details van Wongtschowski's leven te lezen, inclusief haar liefdesleven en de ruzies tussen haar en Take. Het voelt ongemakkelijk om te lezen hoe ze veel toelaat en laat gebeuren, terwijl er wel zorgvuldig is beschreven dat dingen vanuit haar jeugd zijn gebeurd wat mogelijke verklaringen kunnen geven voor haar gedrag. Maar dat geldt ook voor Take. Een moeizame en ingewikkelde relatie is het gevolg.

Ik hoop dat dit verhaal veel troost kan bieden aan mensen in soortgelijke relaties, want het verhaal is zeker ook hoopgevend, en dat is denk ik ook de bedoeling geweest van de auteur.

Schokkend, behoorlijk onthullend maar hoopgevend. De Tweesttijd is wel een verhaal dat je bijblijft.

Meer recensies van Sandra0004