Het verhaal van een bescheiden man met duidelijke dromen

Sandra0004 21 april 2024 Auteur
Van uitgeverij Ten Have mocht ik een recensie exemplaar van het boek Het pad van de kluizenaar lezen.

Samenvatting:

Aangrijpend en meeslepend verhaal over een man die 40 jaar in de wildernis woont.

In dit boek vertelt de 74-jarige Ken Smith over zijn leven als kluizenaar in de Schotse Hooglanden. Hij woont alleen, zonder elektriciteit, bij Loch Treig, waar hij leeft van het land: vissen, houthakken en zijn eigen drankjes brouwen. Smith’s unieke inzichten laten ons een glimp opvangen van de pracht en verwondering van een leven in de natuur. Dit boek biedt wijsheid over hoe elk van ons kan ontsnappen aan de drukte en stress van het moderne leven.

Dit boek trok me erg aan, omdat ik graag levensverhalen lees en ik veel respect heb voor mensen die hun eigen weg volgen, met alle uitdagingen die daar bij horen. Met veel plezier heb ik het gelezen. Ken Smith vertelt met humor en zeer toegankelijk zijn verhaal. Hij begint bij zijn jeugd in naoorlogse Engeland met liefdevolle ouders. Op zijn 15e ging hij werken in Schotland en verloor zijn hart aan de natuur. Na diverse banen in de bouw en bosbeheer maakte hij een reis naar Canada en dit smaakte naar meer. Na jaren van werken, sparen en reizen vertrekt Smith uiteindelijk voorgoed naar de Schotse Hooglanden om middenin de natuur te gaan leven.

Hij vertelt in dit boek over deze 40 jaren als kluizenaar in de bossen bij Loch Treigh:: hoe hij eigenhandig een boshuisje maakt, en deze door door een brand verwoest zien worden. Hij vertelt over de zware periodes van ziek zijn (en een dag lopen om naar de dokter te gaan), voedsel vergaren, de wilde dieren die hij tegenkwam en de soms zware weersomstandigheden, maar ook over zijn gelukservaringen in de natuur. Smith is een bescheiden man, die eenvoudig en met de nodige humor en eerlijkheid zijn verhaal vertelt. Op latere leeftijd wordt hij ziek, en moet hij wel terug naar de stad.

Tijdens de vertelling van zijn verhaal geeft Smith ook advies op het gebied van zelfredzaamheid en geeft hij diepere inzichten in het leven.

' laat je leven niet langs je heen glippen terwijl je zit te wachten op een of ander ingebeelde 'goed moment' in een toekomst vol onzekerheden. Sta op en doe het nu.'

Het pad van de kluizenaar is een inspirerend en liefdevol verhaal van een bescheiden man met duidelijke dromen. Voor de liefhebbers van Into the wild en Het Zoutpad.

Meer recensies van Sandra0004