Vier het leven

Sandra0004 19 april 2024 Auteur
Edith Eger is een vooraanstaande psycholoog en een van de weinige Holocausroverlevenden die nog in leven is en zich de tijd in het concentratiekamp kan herinneren.

Haar eerste boek, De Keuze, werd een enorme bestseller. Het Geschenk is haar tweede boek. Deze editie is een herziende versie met twee toegevoegde hoofdstukken en recepten. Van Lev uitgevers mocht ik een recensie exemplaar lezen.

Samenvatting:

Elk moment in Auschwitz was de hel op aarde. Het was ook mijn beste leerschool. Onderworpen aan verlies, martelingen, uithongering en de constante dreiging
van de dood, ontdekte ik middelen om te overleven en vrij te zijn, die ik nog steeds elke dag gebruik.

Op haar donkerste momenten ontdekte Edith Eger dat de meest schadelijke gevangenis in haar hoofd zat. Gebaseerd op haar ongelooflijke verhaal en ervaring als gevierd therapeut, deelt ze waardevolle levenslessen om te helen en te inspireren, zodat ook wij kunnen losbreken van alles wat ons tegenhoudt. Deze herziene editie van Het geschenk bevat twee nieuwe hoofdstukken waarin dr. Eger de waardevolle inzichten en lessen doorgeeft die ze heeft geleerd tijdens de COVID-19-pandemie. Daarnaast deelt ze recepten van enkele van haar favoriete gerechten.

Wat een aangrijpend boek! Eger vertelt in dit boek niet alleen haar verhaal van de tijd in het concentratiekamp en de tijd er na, maar ook de strubbelingen en problemen die ze vanuit haar rol als psycholoog van cliƫnten hoorde. De rode draad: ondanks alle ellende heb je toch een keuze om jezelf te bevrijden uit mentale gevangenissen en je zo vrij te voelen. De basis van vrijheid is de kracht om te kiezen. Of zoals Eger stelt van haar ervaring in het concentratiekamp: ' ik kon de systematische ontmenselijking en afslachten van meer dan zes miljoen onschuldigen die in de kampen omkwamen niet veranderen. Het enige wat ik kon doen, was beslissen hoe ik op de doodsangst en ontreddering reageerde.'

Eger geeft in 14 hoofdstukken voorbeelden en tips om bijvoorbeeld van schuldgevoel af te komen, van jezelf te houden en uit de slachtofferrol te komen. Zeer bruikbaar en inspirerend!

Aan het eind van het boek geeft Eger een groot aantal van haar lievelingsrecepten, zoals Edies kippensoep (ook wel Joodse penicilline genoemd), Hongaarse noedels en chocolade-walnotenroomtaart.

Waarom recepten in dit boek? Eger zegt: ' zorg liefdevol voor jezelf, zowel emotioneel als in je relatie met eten, en zo voed je iedereen die in je leven komt.'

We vieren elk jaar de vrijheid en herdenken de gruwelen van de oorlog. Mijn tip? Lees dit boek. Echt. En zorg nog beter voor jezelf en je dierbaren dankzij de ervaringen en adviezen van deze zeer speciale auteur.

Meer recensies van Sandra0004