Met erg veel plezier heb ik eerder de Napolitaanse romans gelezen dus was ik een klein beetje huiverig om aan ‘Het leugenachtige leven van volwassenen’ te beginnen. Ik wilde immers liever niet teleurgesteld worden. Gelukkig heeft Elena Ferrante er met dit verhaal wederom voor gezorgd dat ik mij voor twee dagen niet op de bank in Nederland bevond, maar door de straten van Napels zwierf. Het leuke aan de boeken van Ferrante is dat de auteur bestaande straatnamen en wijken in Napels noemt waardoor het makkelijk is om er via Google Street View even rond te lopen, bijvoorbeeld in de Via San Giacomo dei Capri, de straat waar Giovanna woont. Zoals Giovanna met haar tante in de blauwe Cinquecento door Napels reed om haar bloed te leren kennen, zo reed ik met hen mee om Napels een beetje beter te leren kennen.

“God, zei ik, God, alstublieft, als u echt alles kunt, zorg er dan voor dat mijn tante niets tegen mijn vader zegt, en ik kneep mijn ogen heel hard dicht, alsof ik met het sluiten van mijn oogleden genoeg kracht kon verzamelen om het gebed tot aan de Heer in het hemelrijk te slingeren.” (citaat)

Elena Ferrante had mijn aandacht vanaf de eerste zin in het boek: “Twee jaar voordat mijn vader ons verliet zei hij tegen mijn moeder dat ik heel lelijk was.”
Ferrantes proza bevat veel vaart en het leest als wervelwind aan tegenstrijdigheden van emoties en gedachten van de personages. Door deze manier van schrijven weet Ferrante de aandacht van mij als lezer erg goed vast te houden.
Het hoofdpersonage Giovanna staat aan het begin van haar adolescentie en raakt gedesillusioneerd als zij zich bewust wordt van de onwaarheden, ontrouw en verraad van volwassenen met wie ze opgroeit. Bovendien ervaart Giovanna ook de emotionele en lichamelijke veranderingen die bij de puberteit horen.
De lezer van de Napolitaanse romans zal veel elementen herkennen in dit nieuwe boek van Ferrante, maar desondanks is dit een nieuw verhaal wat voor mij het lezen zeker waard was!

“Kortom, wat gebeurde er in de wereld van de volwassenen, in het hoofd van zeer verstandige mensen, in hun lichamen vol kennis?” (citaat)

Reacties op: Zwerven door Napels

Het leugenachtige leven van volwassenen - Elena Ferrante