Respect voor een fascinerend hemellichaam

sarahhartvoorboeken 19 december 2019
Maggie Aderin-Pocock is wetenschapster, zelfverklaarde maange(e)k en medewerkster van the Sky at Night op BBC. Ze schreef een boek dat enkel en alleen over de maan gaat. Niet over andere planeten, de sterren, de aarde, maar enkel over de maan. En het is ongelooflijk hoe ze er in slaagt om over dit kleine broertje dat ons altijd vergezelt een boeiend en gevarieerd boek te schrijven.

In het boek worden de puur wetenschappelijke stukken over de samenstelling van het oppervlak van de baan of over de getijden, afgewisseld met interessante anekdotes of culturele zijsprongen. Zo komen we te weten welke rol de maan al vele jaren in onze cultuur speelt. En hoe lang de mensheid al over bepaalde fundamentele kennis van de maancycli beschikt, heel veel jaren voor de eerste man een voet op de maan zette. De maan blijkt daarnaast ook een enorme inspiratiebron voor kunstenaars, schrijvers, filmmakers,…

Verder geeft Aderin-Pocock ons een kijkje in haar eigen leven en vertelt ze hoe de maan haar doorheen haar hele leven als een trouwe metgezel heeft vergezeld.
Uiteraard ontbreekt ook de informatie over de verschillende ruimtereizen en maanmissies niet.

Het is fascinerend te lezen en leren wat voor een belangrijke rol de maan speelt in het mogelijk maken van het leven op aarde. Maar de grootste verdienste van de auteur is om ook de lezer warm te maken voor de maan, de sterren en alles wat ermee te maken heeft. De lezer krijgt zin om er op een heldere nacht eens een keer een verrekijker bij te nemen en de maan van ‘dichterbij’ te bekijken. Of om buiten te komen en naar boven te kijken, om na te gaan op welke plaats de maan zich vandaag precies bevindt en welke gestalte ze op dat moment heeft.

Na het lezen van dit boek, heet de lezer een enorm respect voor dit prachtige hemellichaam waar we tegelijk al heel veel en op een manier ook nog maar heel weinig over weten.

Meer recensies van sarahhartvoorboeken