Respect

Anya van der Gracht is een auteur die er in haar verhalen geen doekjes om windt en dat is ook in het geval van 3 oktober, “Ik zal je krijgen”. Ze weet zich weer naadloos in haar hoofdpersonage te verplaatsen. Opmerkelijk, want deze keer gaat het over een persoon dat aan schizofrenie en, zo blijkt later, aan paranoia lijdt. Daarnaast is het een verhaal dat de zorg in Nederland onder de loep legt, maar niet direct aan de kaak stelt. Het gedrag van het hoofdpersonage geeft de lezer een ongemakkelijk gevoel. Later kan de lezer misschien enige sympathie voor hem opbrengen, want het is toch eigenlijk best zielig dat deze persoon zich niet gehoord heeft gevoeld. De fotokopie van een handgeschreven brief zorgen ervoor dat het verhaal voor buitenstaanders wel heel erg dichtbij komt. Ondanks het pittige onderwerp leest het verhaal niet stroef en laat het de lezer eraan gekluisterd blijven, ongeacht of dit wel het genre van de lezer is. De auteur heeft hiermee opnieuw moed en lef getoond. Respect.

Meer recensies van Saskia Boree - SJM Schrijft