Toegankelijk leesboek voor de liefhebbers van Tom Groot (graphic novels)

Schoolbieb-Op-Orde 05 oktober 2023
Rian Visser heeft al talloze goede boeken geschreven voor jongere kinderen. Wat telkens opvalt, is dat ze een verhaal eenvoudig kan vertellen zonder dat het kinderachtig wordt. 'Boy - een stripheld met een stiefzus en een halfbroer' is een opnieuw uitgebracht boek over Cas. Cas tekent graag en weet van zichzelf dat dit best goed lukt. Door zijn boosheid begaat Cas wat stommiteiten. Een vriend van zijn moeder moedigt hem aan om het te tekenen in stripvorm. Dat doet Cas.
De ouders van Cas zijn gescheiden. Hij is daar behoorlijk boos over. Zonder het zwaar te maken, lukt het de auteur om goed weer te geven wat de scheiding in het leven van Cas betekent. Van alles komt langs: nieuwe vriend van moeder, nieuw halfbroertje bij de vader, verhuizen...
Het boek beschrijft twee jaren uit het leven van Cas. Hierdoor is het logisch dat er veel veranderingen zijn en er dus ook veel gebeurt/gebeurd is. Dit is fijn voor onrustige en zwakke lezers, het houdt ze in het verhaal.

Cas noemt zijn stripheld Boy. De stripjes zijn ook in het boek te zien. Ton de Bree tekende voor de illustraties in het verhaal, dus ook voor de strips. De autobiografische strips komen terecht in een jongensblad en worden razend populair. Vanwege de populariteit moet er ook een heel stripboek komen. Cas bedenkt dat hij dan iets bijzonders in zijn eigen leven moet meemaken. Hij besluit met vader op de fiets naar de Eiffeltoren te gaan. Onderweg gaat hij de belevenissen tekenen voor het toekomstige stripboek. Natuurlijk loopt het allemaal niet zoals gepland. Maar het stripboek komt er.

Ik heb niet veel boeken voor 8-10-jarigen gelezen die zo realistisch in de huid kruipen van een kind dat tussen twee werelden in komt te zitten door de scheiding van zijn ouders. En dat terwijl er toch ontzettend veel kinderen in die leeftijd zijn die dit meemaken. De situatie wordt absoluut niet mooier gemaakt dan het is. Dat Cas zijn boosheid op humoristische wijze in strips verpakt deed me denken aan de serie Tom Groot. Dit is ook een jongen in de basisschoolleeftijd die om de haverklap tekent wat er in zijn leven gebeurt of waar hij mee zit, mèt de nodige humor.
Dit boek is geen graphic novel. Het is een verhaal van ca. 130 bladzijden waarin de strips zijn opgenomen die Cas heeft bedacht. Maar als ouder of leerkracht van een kind die van Tom Groot-boeken houdt, zou je dit boek kunnen aanbieden als overstap naar echte leesboeken. Goed voor de leesvaardigheid, toegankelijk en lekker leesvoer. Een aanrader voor de lezer die zelf in een samengesteld gezin woont of gescheiden ouders heeft.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde