De stem van moed

Als Lola de rol van haar leven krijgt aangeboden, moet ze terug naar het land waarvan ze heeft gezworen nooit meer terug te zullen keren. Als ze Luisa Giordiano wil spelen, is een confrontatie met Lola’s pijnlijke verleden echter onvermijdelijk.

Luisa is voor en tijdens de oorlog een hoop kwijtgeraakt. Ze verloor haar moeder, kon niet trouwen met de man van wie ze echt hield en belandde in een gevaarlijk en liefdeloos huwelijk. Wat haar rest is haar stem en haar moed om vrouwen te verenigen in verzet.

“Soms is het grootste geschenk dat we aan onze geliefden kunnen geven hun vrijheid.” Sarah Steele

De stem van Napels van Sarah Steel is een prachtige roman die zich voor een groot deel afspeelt in Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Sarah Steele neemt je op meeslepende wijze mee in de levens van Lola en Luisa die beiden in Italië geboren zijn, maar in verschillende tijden en met al even verschillende levens. De auteur zet twee sterke en moedige vrouwen neer, die allebei strijd hebben moeten leveren, alhoewel die op geen enkele manier te vergelijken is. Sarah Steel maakt het makkelijk om om de personages te gaan geven. Ze zorgt dat je wil ontdekken hoe alles in elkaar steekt, en of de karakters zullen overleven en overwinnen.

Het verhaal is mooi geschreven en weet de aandacht echt naar zich toe te trekken. Wat ik erg goed vond is het feit dat het heden en het verleden zich jaren geleden afspelen. Hierdoor moeten zowel Lola als Luisa zich ontworstelen aan de positie die in die tijd voor vrouwen was weggelegd. Voor mijn gevoel bracht dit de verhalen nog meer samen. Maar De stem van Napels is, zowel terugkijkend als belevend, in beide tijden vooral een verhaal over de vreselijke gevolgen van oorlog.

De stem van Napels vertelt hoe Lola te weten komt wie en wat Luisa was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Samen met Lola ontdek je hoe daadkracht, gevoel voor rechtvaardigheid, liefde en een enorme dosis moed bergen kan verzetten en mensen kan verenigen. Luisa en Lola laten op hun eigen manier zien dat oorlog nooit de juiste weg kan zijn.

⭐️⭐️⭐️⭐️1/2

Instagram: sheila_hjv_inbooks