Grappig, spannend, slim en actueel

sheila_hjv_inbooks 24 oktober 2019
Pizzamaffia slaat door van Khalid Boudou is slim, grappig, spannend en actueel.

Haas runt een succesvolle pizzeria. Waar alle werknemers, net als Haas, zo hun eigen verhaal hebben. Dit geldt ook voor Slipper, die eigenlijk Hero heet.

Wanneer Slipper pizza’s bezorgt in een asielzoekerscentrum, leert hij de twee vluchtelingen Baschier en Ziad kennen. Slipper nodigt de twee jongens uit om iets te komen drinken in de pizzeria.

Met de komst van deze twee jongens, ontstaan er niet alleen nieuwe vriendschappen, maar ook nieuwe problemen. Als Ziad wordt opgejaagd en wordt uitgemaakt voor aanrander, schiet Slipper te hulp.

Slipper helpt Ziad te ontkomen, en ze vluchten naar de pizzeria. Op dat moment weten ze nog niet, dat ze hierdoor het gevaar naar iedereen in de pizzeria hebben gebracht.

“Omdat die gangsterkop een tijdje naar die containers bleef staren, waren we nog even bang dat hij ons doorhad. Maar uiteindelijk kwam hij dus toch iets van zijn zadel. Ook zijn boys kwamen nu langzaam in beweging. Dit was het moment dat Haas een vuist in de lucht gooide ......” Khalid Boudou

Pizzamaffia slaat door van Khalid Boudou is het vervolg op Pizzamaffia, maar kan heel goed afzonderlijk worden gelezen.

Het taalgebruik zal vooral jongeren erg aanspreken. Toch is het verhaal, ook als je niet tot de jongere doelgroep behoort, de moeite waard om te lezen. Waarschijnlijk heb je dan af en toe wel de verklarende woordenlijst, achterin het boek, nodig. Zelf heb ik daar heel wat van opgestoken.

Het verhaal past goed in deze tijd. De pizzeria lijkt een soort opvangplaats voor jongeren die veel hebben meegemaakt en/of anders zijn. Hierdoor komen er behoorlijk wat maatschappelijke thema’s aan bod. Probleemjongeren, discriminatie, vluchtelingen, asielzoekerscentra, lerarentekort, etc. Dit alles wordt, op een tot de verbeelding sprekende manier, in het boek verwerkt.

Khalid Boudou weet je, met zijn boek, te raken. De vriendschap die de personages elkaar bieden is hartverwarmend. Ze laten elkaar in hun waarde, zijn tolerant en en steunen elkaar onvoorwaardelijk.

De Pizzamaffia slaat door zet je aan het denken, en laat je achter met een goed gevoel. Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks