Gedurfd!

Shel Wildvang 13 september 2022
Na het lezen van Zeis was ik meteen geïntrigeerd door de schrijfstijl van Neal Shusterman. Toen ik zag dat er een nieuw boek van hem zou verschijnen moest ik deze absoluut lezen. Gamechanger is een standalone Young Adult-verhaal. Het is vertaald door Maria Postema.

Ash is een jonge blanke Amerikaanse tiener die op school in het footballteam zit. Tijdens de matchen vangt hij stevige tackles op maar tijdens een specifieke match lijkt hij een slag van de molen gehad te hebben. Na deze tackle is zijn realiteitszin veranderd. Hij merkt dat hij na elke wedstrijd in een ander universum terecht komt. Een universum dat Ash zijn identiteit doet veranderen. Zo ziet hij de wereld door een andere bril wanneer hij geconfronteerd wordt met homofobie, seksisme en racisme.

Dit verhaal haalt heel wat actuele thema’s aan. Hierdoor is dit een goed verhaal voor de jeugd van tegenwoordig. Het maakt thema’s bespreekbaar en schudt wakker. Een boek dat je aan het denken zet en jou inzichten doet bekomen. Hierdoor lijkt dit boek mij ideaal lesmateriaal voor in de klas.

De schrijfstijl is laagdrempelig en duidelijk. Ondanks de complexe thema’s heb ik toch kunnen genieten en ontspannen met dit boek. Het verhaal wordt vertelt vanuit Ash zijn perspectief. Hierdoor zit er ook wel wat jeugdigheid in het verhaal met ook zeker grappige elementen. Ash is recht voor de raap en dat vind ik wel erg leuk aan zijn personage.

Een verrassend einde maakt dit boek over het algemeen een vermakelijk boek. Daarnaast vind ik het toch ook wel knap dat de schrijver deze thema’s aandurft wetende dat er massa’s meningen zullen zijn!

Meer recensies van Shel Wildvang