Prachtig liefdesverhaal op een Franse camping

Shel Wildvang 21 juni 2020
Marina Folkers is een Nederlandse schrijfster van feelgood-boeken. Meer dan ooit is haar 4e roman.

Lucie haar man is recent overleden. Ze doet een hartbrekende ontdekking en beslist Nederland te verlaten. Ze komt terecht op de plaats waar ze zich het laatste ‘zichzelf’ heeft gevoeld, namelijk een camping in Zuid-Frankrijk. Dit is de camping van David. Samen hebben ze een geschiedenis. Lucie staat bij David aan de deur en dit is niet volgens David’s wens. Zal het lukken om hun geschiedenis onder ogen te zien?

Ik wist niet goed wat te verwachten a.d.h.v. de flaptekst. Deze is best vaag maar toch werd ik meteen in het verhaal gezogen bij de start van dit boek. Folkers heeft een aangename schrijfstijl. Meteen waan je jezelf op een Franse camping. Het verhaal leest erg vlot. Dit voornamelijk vanuit Lucie haar perspectief en af en toe vanuit David's zijne. Beide zijn oprechte en zachtaardige personages. Wat voor mij dit boek zo bijzonder maakt is het feit dat Lucie als een “gewone” vrouw wordt omschreven. De focus ligt niet op haar uiterlijk maar eerder op haar karakter en prachtige glimlach. Hierdoor kan je als lezer makkelijk aansluiting bij haar vinden. In vele boeken gaat het over jonge, sexy en onschuldige meisjes. Dit is Lucie niet. Lucie is 29 jaar, heeft vroeger foute keuzes gemaakt en heeft geen opvallend uiterlijk. Ze is wat onzeker maar dit is zeker niet storend om te lezen. Ook David zijn uiterlijk blijft nog wat vaag. Hierbij kan je jouw eigen fantasie de vrije loop laten.

Het boek heeft een goed tempo. Gebeurtenissen volgen elkaar vlot op en hebben een natuurlijk verloop. Toch gaat het liefdesverhaal traag en dit is erg aangenaam. Als lezer voel je bepaalde gevoelens groeien en kan je deze mee beleven! De dialogen tussen Lucie en David zijn realistisch beschreven. Niet té zeemzoet. Een klein puntje van kritiek. Ik had een passioneel einde (of toch een klein beetje passie) verwacht en dit bleef uit. Maar al bij al vond ik dit een prachtig boek! Ik ben zeker geprikkeld om meer te lezen van Marina Folkers!
Ohja, bijna vergeten! De cover is ook nog eens beeldig om naar te kijken!

Meer recensies van Shel Wildvang