Intiem verhaal met waargebeurde feiten

Shel Wildvang 02 augustus 2020
Syl van Duyn is een Nederlandse columnist en kinderboekenschrijfster. Enkele jaren geleden raakte bevriend met Nora Valk. Op zoek naar jou is geïnspireerd op haar levensverhaal. Zij werd in Nederlands-Indië geboren in 1930 en beleefde er een zorgeloze jeugd tot in 1942 de Japanners Nederlands-Indië aanvielen. In het nawoord van het boek staat een omschrijving van het leven van Nora. In ‘Op zoek naar jou’ noemt het hoofdpersonage ‘Neel/Cornelia’.

Neeltje leeft samen met haar tante Karlien in een jappenkamp. Ze is op dat moment 15 jaar. Haar moeder is recent overleden en ze heeft geen idee waar haar vader is. Hem heeft ze al 3 jaar niet meer gezien of gehoord. Na de capitulatie van Japan beslist Neeltje’s tante om te vluchten. Ze belanden samen in Soerabaja. Via het Rode Kruis gaan ze op zoek naar Neeltje’s vader. Ze krijgen te horen dat hij als krijgsgevangene in Japan wordt gehouden. In Soerabaja is het echter niet meer veilig waardoor ze moeten vluchten. Tijdens deze vlucht leert Neeltje Thimo kennen en voelt meteen een klik met hem. Ze vindt de ring die Thimo wou bezorgen aan zijn moeder, maar Thimo is verdwenen. Neeltje is vastbesloten om hem de ring terug te bezorgen. De pemoeda’s zitten achter de Nederlanders aan waarbij Neeltje en Karlien verder moeten vluchten naar Singapore. Daar vindt Neeltje eindelijk haar vader terug. Toch loopt dit contact moeilijker als gedacht. Beide zijn vervreemd van elkaar en slepen de oorlog met zich mee. Hij stuurt Neeltje naar Australië. Telkens wanneer Neeltje en Thimo elkaar terugvinden wordt ze verder gestuurd naar weer een nieuwe plaats..

Neeltje is een personage dat erg veerkrachtig is. Ze is ongeduldig en laat haar mening horen. Toch kan ze niet opboksen tegen haar autoritaire vader. Ze probeert zich steeds aan te passen aan de omgeving waar ze op dat moment verblijft. Net op het moment dat ze zich ergens thuis begint te voelen wordt ze opnieuw gedwongen om naar een andere plaats te verhuizen. Hierdoor komt er een afstand tussen Neeltje en haar vader. Deze kiest voor een nieuwe relatie en laat Neeltje wat aan haar lot over. Dit is het moment dat ze haar eigen dromen dient na te jagen.
Van Duyn haar schrijfstijl is eerder simplistisch. Korte hoofdstukken met makkelijke zinnen. Af en toe zijn er Nederlandse uitspraken die ik als Belgische niet meteen kan plaatsen (vb. het woord gejonast?). Doorheen de hoofdstukken wordt er wel wat tijd overbrugt. Er zijn geen grootse gebeurtenissen. Het is eerder het intieme verhaal van Neeltje. Ze staat er alleen voor en worstelt zich door de tegenslagen heen.
De achterflap doet uitschijnen dat het verhaal vooral gaat over de zoektocht naar haar vader. Toch geeft het boek ook nog de hele periode weer van na deze zoektocht. Naar mijn gevoel gaat dit verhaal eerder over Neeltje in de naoorlogse periode die haar leven terug op de rails probeert te krijgen in combinatie met het volwassen worden.

'Ik geloof dat je in je hart van alle mensen die belangrijk voor je zijn iets meedraagt. En al die stukjes samen kleuren wie je bent.'

'Rouw is zwarter dan inkt.'

Een intiem verhaal met waargebeurde feiten geschreven op jongerenniveau.

Meer recensies van Shel Wildvang