Lezersrecensie
Magische roman
Samantha Sotto Yambao is een Filipijnse schrijfster met een levendige verbeelding en een voorliefde voor het magisch-realistische genre. Ze noemt zichzelf een ‘professioneel dagdromer’ en dat voel je in elk hoofdstuk. Haar verhalen spelen zich vaak af op het snijvlak van realiteit en fantasie, met een vleugje melancholie en een flinke dosis verwondering.
In ‘Water Moon’ erft de 21-jarige Hana Ishikawa een mysterieus pandjeshuis in een achterafstraatje in Tokio. Van buiten lijkt het een gezellig ramenrestaurant, maar wie écht verloren is, ontdekt de ware aard van de plek: een winkel waar je je diepste spijt en levenskeuzes kunt inruilen. Op haar eerste dag wordt de zaak overhoop gehaald, haar vader verdwijnt spoorloos en een kostbaar object wordt gestolen. Samen met de intrigerende natuurkundige Keishin begint Hana aan een bizarre zoektocht door een wereld vol nachtmarkten in de wolken, papieren kraanvogels en vergeten zielen. De reis is niet alleen fysiek, maar ook emotioneel: Hana wordt geconfronteerd met haar eigen geheimen en moet uiteindelijk kiezen tussen verleden en toekomst.
Sotto’s stijl is poëtisch, soms bijna zweverig. Ze schrijft met veel beeldspraak en zintuiglijke details, wat het verhaal een dromerige sfeer geeft. Dat werkt vaak betoverend, maar af en toe ook vermoeiend. Sommige passages voelen wat overdadig aan, alsof de auteur net iets te graag wil betoveren. Hana is een gelaagd personage: kwetsbaar, maar niet breekbaar. Haar ontwikkeling voelt oprecht. Keishin is charmant en mysterieus.
Hoewel het concept origineel is en de wereldopbouw creatief, mist het verhaal soms vaart. De spanningsboog zakt halverwege wat in, en sommige dialogen klinken net iets te bedacht.
‘Water Moon’ is een sfeervolle, magische roman over spijt, keuzes en de kracht van loslaten. Een boek dat je meeneemt op een reis door de nacht.
In ‘Water Moon’ erft de 21-jarige Hana Ishikawa een mysterieus pandjeshuis in een achterafstraatje in Tokio. Van buiten lijkt het een gezellig ramenrestaurant, maar wie écht verloren is, ontdekt de ware aard van de plek: een winkel waar je je diepste spijt en levenskeuzes kunt inruilen. Op haar eerste dag wordt de zaak overhoop gehaald, haar vader verdwijnt spoorloos en een kostbaar object wordt gestolen. Samen met de intrigerende natuurkundige Keishin begint Hana aan een bizarre zoektocht door een wereld vol nachtmarkten in de wolken, papieren kraanvogels en vergeten zielen. De reis is niet alleen fysiek, maar ook emotioneel: Hana wordt geconfronteerd met haar eigen geheimen en moet uiteindelijk kiezen tussen verleden en toekomst.
Sotto’s stijl is poëtisch, soms bijna zweverig. Ze schrijft met veel beeldspraak en zintuiglijke details, wat het verhaal een dromerige sfeer geeft. Dat werkt vaak betoverend, maar af en toe ook vermoeiend. Sommige passages voelen wat overdadig aan, alsof de auteur net iets te graag wil betoveren. Hana is een gelaagd personage: kwetsbaar, maar niet breekbaar. Haar ontwikkeling voelt oprecht. Keishin is charmant en mysterieus.
Hoewel het concept origineel is en de wereldopbouw creatief, mist het verhaal soms vaart. De spanningsboog zakt halverwege wat in, en sommige dialogen klinken net iets te bedacht.
‘Water Moon’ is een sfeervolle, magische roman over spijt, keuzes en de kracht van loslaten. Een boek dat je meeneemt op een reis door de nacht.
1
Reageer op deze recensie
