origineel, maar...

Silke Wimme 12 januari 2020
Korte inhoud
Tekla Berg heeft een fotografisch geheugen die haar 's nachts uit haar slaap houdt, hiervoor heeft ze een oplossing gevonden: amfetamines. Maar nu is ze eraan verslaafd en heeft ze verscheidene keren per dag een bolletje nodig. Ze heeft bovendien een drukke baan, ze werkt namelijk op de spoedafdeling van het Nobelziekenhuis als arts. Bij een grote brand in een appartementencomplex raakt een man levensgevaarlijk gewond. Tekla redt zijn leven en wordt aangeduid om alle communicatie naar de politie te doen. Tekla meent haar broer Simon in de man te herkennen, waardoor ze hem niet alleen medische zorg toedient maar ook probeert te beschermen. Maar is het wel haar broer?
Door de brand gaan er heel wat balletjes aan het rollen: de maffia, corrupte politieagenten, de directrice van het ziekenhuis, … hiertussen bevindt zich Tekla die zich concentreert om haar broer op te sporen en te beschermen.
Conclusie
Christian Unge is arts in het Karolinkska Universitair ziekenhuis in Stockholm. Hiernaast is hij ook een gekend Zweeds auteur. Door het water, door het vuur is zijn eerste internationale thriller die in heel wat talen vertaald wordt. Het interessante aan zijn boeken is dat alle personages gebaseerd zijn op
slimme, merkwaardige dokters en verpleegsters die hij ooit ontmoet heeft en de verhalen over de medische tekortkomingen op het gebied van drugs en medische fouten. Een dokter die thrillers schrijft. daar was ik toch nieuwsgierig naar. En vol spanning keek ik dan ook reikhalzend uit naar Door het water, door het vuur.
Christian heeft een zeer gedetailleerde schrijfstijl. Alle medische termen worden exact weergegeven met hierbij meestal een korte beschrijving van wat deze betekenen. Wat goed is want anders zou het allemaal nogal wat verwarrend worden en zou je als leek ook veel op te zoeken hebben. Bovendien gebeurt er heel veel tijdens de eerste hoofdstukken. Hierdoor lijken sommige hoofdstukken wel erg lang en ga je je afvragen waar de auteur naartoe wil. Af en toe was ik hier toch wel even mijn aandacht kwijt. Er kwam zoveel op mij af. Anderzijds zijn bepaalde passages huiveringwekkend goed, zoals het hoofdstuk waarbij Sagor iemand martelt. Na het lezen ervan moet je toch wel even bekomen. De medische achtergrond en de gedetailleerd schrijfstijl zorgen dat de martelingen met gruwelijke precisie verteld worden.
Het verhaal wordt telkens verteld vanuit een ander perspectief. Nina de dochter van maffiabaas Victor, Victor zelf, Tekla, Hakan en Magnus - de twee agenten – en Monica, de directrice van het ziekenhuis. Het lijkt wel alsof het om allemaal verschillende verhaallijnen gaat, maar uiteindelijk komen deze naar het einde toe samen en vormen ze een mooi geheel. Maar hierdoor mis je af en toe de spanning die er is tijdens het lezen van andere thrillers. Net zoals de rest van het boek zijn de personages tot in de puntjes afgewerkt. Zowel de uiterlijke kenmerken als hun karakter worden uitgebreid omschreven. Niettegenstaande weet de auteur de aandacht van zijn lezers vast te houden tot de laatste pagina. Je wil weten of de verbrande man Simon is, Tekla’s broer en waarom ze momenteel geen contact meer hebben met elkaar. Ook al verslapt je aandacht soms, toch wil je weten hoe het afloopt en blijf je dus verder lezen. Wat mij opviel was dat er ook aandacht werd besteed aan de onderlinge machtsstrijd tussen de dokters. De auteur heeft dit op een zeer verfijnde manier naar voren gebracht. Ik ben al benieuwd hoe dit zal verder lopen in de volgende boeken over Tekla Berg.

Dit is toch wel een bijzondere thriller die uitblinkt in originaliteit. Hier geen moordenaar en rechercheur die er achteraan gaat, maar een brand in een
appartementsblok met maffia en corrupte agenten. De auteur heeft bovendien zijn eigen unieke schrijfstijl gecreëerd. Jammer genoeg had het verhaal me niet constant in de ban en miste ik af en toe de spanning van een echte thriller. Ik had hier toch wat meer van verwacht. Ondanks dat kijk ik uit naar het tweede deel. Het boek is zeker een aanrader voor de fans van Scandinavische thrillers die een keer iets anders willen dan de standaard moordverhalen. Hierdoor scoor ik het boek 3,5 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme