Post Mortem

Silvie Leest 03 juni 2023
Op een vroege ochtend wordt een vrouw zwaargewond en mishandeld aangetroffen in haar appartement in Norrköping. Ambulancebroeder Philip Engström probeert haar leven te redden, maar het gaat mis. Kort daarna wordt een tweede slachtoffer op eenzelfde wijze aangetroffen en Philip begint te vermoeden dat de moorden te maken hebben met een geheim uit zijn verleden.

Officier van justitie Jana Berzelius leidt het onderzoek en zij ziet al snel een patroon dat duidt op een seriemoordenaar. Ze is vastbesloten de dader te berechten. Maar Jana heeft zo haar eigen problemen: Danilo, de man die ze liever zou vergeten, is ontsnapt en dwingt haar, opnieuw, haar grenzen – en de wet – te overtreden.

Zo, dat was het derde deel al en het was weer genieten!

In 'Post Mortem' lees je over Philip. Hij werkt op de ambulance en ze zijn op weg naar een slachtoffer dat gruwelijk gewond is. Helaas kan hij het leven van deze arme vrouw niet meer redden en hij weet niet goed of hij zich nu schuldig moet voelen. Daarna valt er weer een slachtoffer en ook deze persoon is gruwelijk aan haar einde gekomen. Het lijkt erop dat Philip met deze slachtoffers in verbinding staat, maar de reden waarom deze vrouwen zijn vermoord is onduidelijk.

Ook Jana en haar verleden (met Danilo) komt weer regelmatig aan bod. Het is dus wel heel verstandig om deze boeken op volgorde te lezen, want anders mis je enorm veel achtergrondinformatie. Ik vertel hier niet teveel over, vanwege de spoilers, maar het verleden van Jana is een zeer belangrijk onderwerp in deze serie.

Dit deel vond ik eigenlijk weer beter dan de twee voorgaande delen, vooral de moorden waren luguber en bloederig (en ja, daar hou ik nou eenmaal van).

'Post Mortem' is dus zeker een aanrader en ik kan niet wachten om 'Postuum' te lezen!

Beoordeling: 4,0 ⭐

Meer recensies van Silvie Leest