Teringzooi

Drs Snor 09 juni 2021
Het leven in Marseille is complex: er leven mensen van verschillende etnische achtergrond in de havenstad. Het verhaal verhaal speelt begin jaren '90 van de vorige eeuw, met terugblikken naar de periode twintig jaar eerder.
Politiecommissaris Fabio Montale werkt in een omgeving waar verschillende concurrerende bendes actief zijn. Zelf heeft hij in zijn jeugd overvallen gepleegd; hij koos voor een loopbaan bij de politie maar twee vrienden zijn in de criminele sfeer blijven hangen. De dood van zijn beide jeugdvrienden wordt gevolgd door vele afrekeningen in het criminele milieu. Montale worstelt met loyaliteit aan zijn vrienden en plichtsbesef. Het zoeken naar de samenhang tussen deze moordpartijen is de kern van het boek. Verhoudingen met vrouwen in verleden en heden zijn door de verhaallijn gevlochten. Racisme en de manier waarop het extreemrechtse Front National dit probeert te exploiteren geven een ontluisterend beeld van de politiek en de politie in Marseille.
Het geweld wordt Montale aan het eind van het boek te veel. Daarom neemt hij ontslag.
Een sterke kant van het boek zijn de sfeerbeschrijvingen van de stad - je kunt via G. Earth nog een indruk krijgen van het decor van het verhaal. In mooie, soms poëtische zinnen beschrijft hij zijn relaties met vrienden en vrouwen, en zijn omgeving.
Toch krijgt het boek van mij maar drie sterren omdat de plot wel heel complex door de vele personages is en daardoor soms moeilijk te volgen.

Meer recensies van Drs Snor