Gevarieerde verhalenbundel met voor elk wat wils

SofieDeBraekeleer 04 juni 2024 Hebban Recensent
Thrillerweken 2024: 5x kort en spannend is geschreven door vijf Nederlandstalige thrillerschrijvers. Jet van Vuuren schreef al meer dan twintig thrillers. Telkens speelt een vrouw daarin de hoofdrol en ook hier weet de auteur ons te boeien met een interessant vrouwelijk hoofdpersonage. Wat ons bindt gaat over een oud echtpaar dat geïnterviewd wordt door een magazine ter ere van hun huwelijksjubileum. Het verhaal gaat echter langzaamaan een andere kant uit en de sfeer wordt almaar beklemmender. Het hoofdpersonage wordt knap geportretteerd. De lezer kan zich aan een onverwacht verhaal verwachten met een goed einde.

Lex Noteboom won de Hebban Thrillerprijs 2024 met zijn debuut De man met duizend gezichten. Voor deze kortverhalenbundel schreef hij met Gevangenschap een zeer origineel verhaal dat er in weinig pagina’s in slaagt om de lezer zeer te verrassen. De spanning zit er meteen in, de spanningsboog is prima en het slot is mooi bedacht.

Dominique Biebau schreef reeds meerdere misdaadromans en prijkte al een paar keer op de shortlist van de Hebban Thrillerprijs. Met Lore vertelt hij een verhaal waarin water en duisternis een beklemmende rol spelen. Het hoofdpersonage komt er duister uit naar voren. Hoewel het verhaal zeer kort is, zijn de waanzin en de donkere sfeer erin overtuigend geschetst.

De brigade van de 21e mei van Floris Kleijne is spannend en avontuurlijk. Hoofdpersonage Zorah Thijssen speelde al eerder de hoofdrol in zijn twee thrillers. In dit wat langere kortverhaal gaat ze achter de dader aan van de aanslag op een politicus. De spanningsboog is tamelijk goed en het verhaal leest aangenaam weg. Zorah wordt slechts kort uitgewerkt en de volle aandacht is voor de actie.

Angelique Haak is al lang geen onbekende meer. Ze schreef verschillende thrillers waarmee ze nominaties behaalde en prijzen verzilverde en belandde al drie keer op de shortlist van de Hebban Thrillerprijs. Met De afscheidsbrief brengt ze een droevig verhaal dat veel minder spanning kent dan de andere verhalen in deze bundel. Het leest eerder als een speurverhaal naar een ware toedracht. De plot zit knap in elkaar.

De lezer zal met deze vijf verhalen met zeer uiteenlopende inhoud en stijl aangenaam leesplezier beleven.

Meer recensies van SofieDeBraekeleer