prachtig en indrukwekkend geschreven

Soraya Latten 02 januari 2020
Coral, Brooke, Merrick en zijn zusje Amaya hebben allemaal op hun eigen manier te maken met moeilijke situaties waarbij hun emoties op de proef worden gesteld. Coral wil er alles aan doen om haar zieke zusje te redden van de Red Tide. Brooke volgt therapie voor haar depressie en moet tegen haar eigen demonen strijden en ook Merrick en Amaya hebben het ondanks hun luxe leven niet makkelijk. Zullen ze, als hun leven kruist, elkaar kunnen helpen het hoofd boven water te houden?

“You are not nothing. You never have been. You never will be. You are something to someone. You are everything to me.”

Waar je door de cover misschien een hervertelling van De kleine zeemeermin verwacht of een ander prachtig onderwater verhaal verandert dit al na de eerste pagina, Sara Ella heeft er namelijk voor gekozen eerst een woord aan haar lezers te richten voordat we met dit verhaal beginnen. Dit is namelijk een boek waarin depressie, verdriet en pijn een grote rol speelt en er wordt diep op deze emoties ingegaan.
Waar in het ware verhaal van De kleine zeemeermin ook veel tragedie zat past het toch niet in een hervertelling thuis, het is meer geïnspireerd dan gebaseerd op dit sprookje.

“There is more than one way to drown”

Sara heeft ervoor gekozen om per hoofdstuk te wisselen tussen verschillende hoofdpersonen, te zien aan de titel per hoofdstuk, en zorgt hiermee voor een uniek inkijkje in alle belangrijke personages. De zin die onder de titel staat, en ik hierboven al genoemd heb, wordt door deze switch tussen hoofdpersonen ook echt duidelijk naarmate je verder in het verhaal komt, want iedereen verdrinkt op een andere manier.

De schrijfstijl van Sara Ella is meeslepend en zuigt je op. De zinnen, alinea’s en hoofdstukken vloeien in elkaar over op mooie wijze wat dit boek makkelijk te lezen maakt. Ze laat door Coral zien dat je je niet hoeft te schamen voor depressieve gevoelens of gedachten en brengt dit op een wijze dat je, als je de gevoelens zelf hebt meegemaakt, je er direct in kan vinden maar dat de mensen die het nog nooit hebben meegemaakt kunnen voelen wat anderen voelen. Wat echt indrukwekkend is.

Meer recensies van Soraya Latten