De 17-jarige Linn wordt op een koude winterdag door haar moeder afgezet bij de meisjeskostschool Täcktaholm. Al snel raakt ze daar in conflict met een aantal andere leerlingen, wanneer er een van haar schoolgenoten verdwijnt beseft ze zelf ook wel eens gevaar te kunnen lopen. Ondertussen wordt misdaadverslaggeefster Ellen Tamm naar het gebied van de school gestuurd nadat daar een overleden meisje onder verdachte omstandigheden is gevonden. Al snel volgt er een tweede meisje en doet Ellen er alles aan om antwoorden te vinden.

“Linn bleef bij het raam staan. Het was doodstil daarbuiten. Ijzig koud. Het bos en het meer baadden in het duister. Af en toe hoorde ze wat getik en gekraak en telkens schrok ze op. Maar eigenlijk wist ze niet wat er het meest creepy was. Het donker daarbuiten – of Gabriella?”

De meisjes zonder naam is het vierde deel in de serie over Ellen Tamm maar kan ook los worden gelezen. Er wordt vaak gezegd dat Scandinavische thrillerauteurs één van de beste in de wereld zijn en dat bewijst Mikaela zeker met haar nieuwste boek. Vanaf het begin tot aan het eind wordt je in het verhaal getrokken en heb je vaker dan eens het gevoel alsof je naast Linn of Ellen zit. Dit is mede te danken aan de beeldende schrijfstijl van Bley, niet alleen vertelt ze levendig over de omgeving maar ook de karakters worden op deze manier omschreven waardoor ze al snel echt worden, vooral voor de mensen die Ellen al kennen van eerdere boeken.

Door de vlotte zinsbouw vlieg je door het verhaal in en is het maar moeilijk om het boek weg te leggen, gelukkig heeft Mikaela ook verschillende rustmomenten ingebouwd waardoor je juist dan het boek even kan wegleggen om er, zodra je het boek weer oppakt, direct weer in te komen.

De hoofdstukken wisselen af tussen Ellen en Linn en telkens staat er een tijd bij en ook als de dag verandert wordt dit door Mikaela vermeld, hierdoor hoef je niet te twijfelen over wie je leest en blijf je dus in het verhaal zonder dat je moet terugbladeren omdat het te verwarrend wordt. De spanning wordt goed opgebouwd en doordat er verschillende spannende twists in het verhaal zitten blijft deze spanning ook tot het einde voelbaar.

Ook het einde bezit nog een verrassing waardoor we zeker van kunnen zijn dat we nog langer mogen genieten van boeken over Ellen Tamm, ik kan daar in ieder geval niet op wachten.

Mikaela Bley is geboren in Stockholm en woont daar met haar man en 3 kinderen. Ze werkte als inkoper bij het tv-station TV4 waar ook haar hoofdpersoon Ellen Tamm werkzaam is. De eerdere boeken waarin Ellen de hoofdrol speelde zijn: Dochter vermist, Donker water en Kwaad licht.

Reacties op: Fan vanaf de eerste bladzijde

De meisjes zonder naam - Mikaela Bley