Finale begint zoals Caraval begon met een knal

Soraya Latten 08 januari 2020
Nadat Legende de Fortunae heeft bevrijdt om Tella te redden veranderde de wereld voorgoed. Tella beseft dat de jongen waarop ze verliefd is nooit heeft bestaan en moet niet alleen vechten tegen de Fortunae maar ook beslissen of ze Legende nog vertrouwd. Ondertussen doet haar zus Scarlet een ontdekking waardoor haar leven op zijn kop staat, ze zal een gevaarlijk spel moeten spelen om meer over zichzelf te weten te komen. Caraval is afgelopen maar het echte spel begint pas.

“Elk verhaal besluit uit vier delen: het begin, het midden, het bijna-einde en het echte einde. Helaas krijgt niet iedereen een echt einde. De meeste mensen geven het op bij het gedeelte van het verhaal waarin alles op z’n ergst is, wanneer de situatie hopeloos aanvoelt, maar juist dan is hoop het meest nodig. Alleen diegenen die volharden kunnen hun echte einde vinden.”

Dit slotdeel leest net als Caraval en Meester Legende als een trein, waar in veel boeken 400 bladzijde toch een redelijk boek is ben je hier zo doorheen en zul je het liefst nog uren doorlezen als je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. De schrijfstijl van Stephanie Garber is beeldend maar zorgt er ook voor dat je genoeg fantasie moet gebruiken om alles voor je te zien, ze tekent niet alles voor je uit waardoor je echt zelf aan de slag mag met de omgeving en de personages in het boek. Dit maakt de leeservaring nog beter en maakt dat je jezelf verliest in het verhaal.

“Elke nacht bezocht Legende haar in haar dromen als een schurk in een sprookjesboek. Nacht na nacht na nacht na nacht. Zonder uitzondering, bijna twee maanden lang, dook hij steeds weer op en verdween altijd weer nadat ze hetzelfden antwoord op zijn vraag had gegeven.”

In dit laatste deel van de Caraval serie spelen zowel Donatella als Scarlet een grote rol en het boek wisselt daarom ook tussen de zussen af. Beide krijgen met zeer verschillende, maar levens veranderende, situaties te maken en het verhaal speelt zich daardoor meer dan eens op verschillende momenten en plekken af, toch is het doordat elk hoofdstuk begint met de naam van degene met wie je meereist en de fijne schrijfstijl van Stephanie niet verwarrend.

In Finale weten we eindelijk wie Legende is en leer je meer over hem en zijn beweegredenen kennen, dit maakt de mysterieuze meester van Caraval echter en zorgt ervoor dat je een band met dit personage ontwikkelt en eindelijk de antwoorden vindt op een aantal belangrijke vragen. Ondanks dat er veel vragen worden beantwoord komen er ook steeds weer nieuwe vragen omhoog en krijgen we met verschillende twists te maken waardoor het haast onmogelijk is om het boek aan de kant te leggen. Toch zorgt Stephanie Garber ervoor dat de laatste bladzijde wordt omgeslagen zonder dat er nog vragen blijven liggen.

Maar bereid je voor wat met dit slotdeel eindigt deze reeks zoals deel 1: Caraval begon, met een knal!

Naast het schrijven van young adult boeken geeft Stephanie Garber ook les in Creative Writing. Caraval was haar debuut en werd ongelofelijk goed ontvangen en al snel in meer dan dertig talen vertaald. Hetzelfde geldt voor het tweede deel van deze betoverende serie. Momenteel werkt ze aan een nieuwe serie.

Meer recensies van Soraya Latten