Een creepy Disney

Soraya Latten 02 september 2019
Ana is één van de zeven Fantasisten en heeft als taak alle mensen die het pretpark ‘het Koninkrijk’ binnenkomen gelukkig te maken. Als ze Owen leert kennen beseft ze dat ze misschien wel meer wil dan alleen een fantasie voor mensen zijn. Dan verandert de dood van Owen alles en staat Ana terecht voor zijn moord, maar ze is een hybride, is ze in staat tot moord? Ze kan toch niet ingaan tegen haar programma?

“We zijn lief. We zijn er in alle kleuren, ter ere van de internationale eenheid en diversiteit van de wereld waarin we leven. We doen niets liever dan zingen, glimlachen en er voor anderen zijn. We verheffen nooit onze stem. We willen het anderen altijd naar de zin maken. We zeggen nooit nee, behalve als jij dat wilt. Jouw geluk is ons geluk. Jouw wens is ons bevel.”

Dit boek speelt zich af in een creepy vorm van Disney en heeft in plaats van menselijke prinsessen hybriden. Het verhaal wisselt tussen hoofdstukken die zich afspelen in de rechtbank waar Ana terecht staat, sprekken met haar ‘vader’ dokter Foster en met dingen die Ana mee heeft gemaakt in aanloop naar de moord op Owen. Hierbij wordt per verandering qua moment en plek ook de layout van het boek aangepast en staan er soms zelfs foto’s bij verslagen uit de rechtbank. Dit alles maakt het boek prettig om te lezen en maakt de lezer steeds nieuwsgieriger naar wat er gaat komen en wat er met Ana, Owen en de rest van de Fantasisten aan de hand is.

“Een gezicht zo wit als sneeuw, de huid zo koud als rijp, de lippen zo blauw als ijs. Volgens de politie had hij een vredige uitdrukking op zijn gezicht, alsof hij midden in een mooie droom was overleden. Afgezien van het bloed. Bloed vertelt altijd zijn eigen verhaal.”

Je bent zodra je begint in dit boek verslaafd en leeft mee met de lieve, gevoelig Ana die alleen maar het goede wil doen en liefde wil voelen. De meeste van de andere Fantasisten, Ana haar zusjes, leer je in dit boek niet echt kennen op Nia en Eve na die een belangrijke rol spelen in de keuzes van Ana. Je zult versteld staan door wat er gebeurt in dit eigenaardige pretpark waar ook veel dieren rondlopen die net als de Fantasisten hybriden zijn en geen echte levende wezens al krijg je dat gevoel als lezer wel. Het is daarom ook niet moeilijk om je te verplaatsen in de gevoelens van alle hybriden die je leert kennen.
Wat ik persoonlijk nog erg leuk vond aan dit boek is dat ondanks dat Owen er een rol in speelt een eventuele liefdesrelatie zeker geen groot of belangrijk deel van het boek is. Het draait om Ana en haar zussen en de dingen die zij meemaken, Owen is daar maar een onderdeel van en dat merk je ook aan de manier waarop Jess Rothenberg het boek heeft geschreven.
Het boek heeft een open einde en laat daarom ruimte over voor een tweede deel toch heeft Jess Rothenberg hier nog geen uitspraken over gedaan en kunnen we dus alleen maar hopen op deel 2.

“Een flits kleurt de wereld wit. In het Koninkrijk – mijn Koninkrijk – heeft alles altijd een happy end.”

Jess Rothenberg werkte voordat ze begon met schrijven als redacteur bij een uitgeverij voor kinderboeken. Haar debuut, Het rampzalige verhaal tussen jou en mij, schreef ze in 2012. Het Koninkrijk is haar tweede boek.

Meer recensies van Soraya Latten