Zware thema's op een prachtige manier verwerkt

Soraya Latten 14 augustus 2020
Maan heeft een relatie met een bekende Nederlandse acteur die zijn handjes niet kan thuishouden, eerst wijdt ze dit nog aan zijn alcoholgebruik maar steeds vaker krijgt ze een tik, zelfs als hij niet gedronken heeft. Dan krijgt Maan een rolletje aangeboden in een film en gaat haar vriend helemaal door het lint. Kan Maan zich losrukken uit deze gewelddadige relatie? En zal ze de liefde ooit nog opnieuw toelaten?

Jij! Bent van mij! behandeld een gevoelig thema op een mooie en krachtige manier. Ondanks het geweld wat Maan meemaakt ontwikkelt ze zich dankzij schrijfster Attie Dotinga niet als slachtoffer maar juist als een sterk persoon die een moeilijke situatie heeft meegemaakt. Je merkt door het verhaal heen hoeveel pijn Maan heeft en wat voor littekens ze dankzij de gewelddadige relatie heeft opgelopen maar ondanks de pijn die je steeds bij haar voelt voel je ook haar kracht. Door niet alleen te focussen op het leed wat Maan is aangedaan maar ook juist de ontwikkeling te aanschouwen waardoor je wat zelfvertrouwen krijgt maakt Attie Maan tot een ware heldin die veel vrouwen, helaas, kunnen gebruiken.

Attie laat met haar boek niet alleen zien dat iemand die emotionele littekens heeft sterker kan worden en zichzelf weer kan vinden maar ook dat je weer kan geloven in liefde. Dat je de situatie te boven kunt komen en je, met hulp, alles kunt bereiken wat je wil. Zo maakt ze dit heftige thema tot een prachtige waarvan veel mensen iets kunnen leren, ook als je niet in een soortgelijke situatie hebt gezeten.

Deze veelal heftige momenten worden afgewisseld met luchtige momenten waarbij je meekijkt hoe het in zijn werk gaat op een set van een film of hoe Maan kan genieten van de mooie dingen en liefdevolle personen om haar heen, dit zorgt ervoor dat het boek niet zo zwaar wordt dat je niet meer wil doorlezen maar dat je juist nieuwsgierig wordt naar hoe het verhaal van Maan verder gaat.
Naar mijn idee waren er op de duur teveel momenten waarop alles dreigde mis te lopen waardoor je van het ene moment in het andere viel en het te veel op een soapserie leek en het verhaal zijn geloofwaardigheid begon te verliezen, gelukkig werd dit goedgemaakt door het mooie einde waardoor je als lezer een grote lach op je gezicht krijgt.

Attie Dotinga schrijft boeken in verschillende genres waaronder de fantasy series De Magische Wereld van Margje en Zielmeesters. Haar boeken voor volwassenen bespreken verschillende heftige thema’s waaronder gewelddadige en narcistische relaties en misbruik.

Meer recensies van Soraya Latten