In snelvaart door het Sintelwoud

Soraya Latten 08 april 2021
De tweelingzussen Vasilisa en Morana wonen diep in het bos vlak bij de rand van het mysterieuze Sintelwoud. Morana is voorbestemd om op haar zeventiende verjaardag te trouwen met de koning van het Sintelwoud.Vasilisa ziet enorm op tegen dat moment en is bang dat ze haar zus nooit meer zal zien. Dan breekt de dag aan dat Morana zou trouwen maar word Vasilisa getrokken door het woud. Als ze besluit haar gevoel te volgens ontspint zich een heel ander verhaal dan ze altijd heeft geloofd en zal ze moeten kiezen welk pad ze gaat volgen.

Jen Minkman heeft met Koning van het Sintelwoud een magisch en meeslepend verhaal geschreven. De gecreëerde wereld is eentje die je zeker voor je zal zien tijdens het lezen van het boek en de verschillende kleurrijke karakters zijn stuk voor stuk leuk om over te lezen.

In een snelvaart ging ik door het boek heen en dit heeft alles te maken met de fijne schrijfstijl van Jen, ze weet het echt voor elkaar te krijgen om de situaties op een levendige manier te brengen. Toch ben ik over dit boek iets minder positief dan over andere boeken van Jen. Doordat omstandigheden erg snel veranderen in het boek en de personages, door de lengte van het boek, niet heel erg uitgediept worden had ik het gevoel alsof ik als lezer net gewend was aan een verandering waarna er alweer een nieuwe verandering kwam. Ook werd je voorgesteld aan een personage wat, voor mijn gevoel, een belangrijke rol speelde maar verdween die ook binnen een paar bladzijden weer. Dit zorgde er bij mij voor dat het boek net te kort leek en dat Jen met een snelvaart door de verschillende omstandigheden heen ging.

Toch zitten er ook weer een aantal elementen in het boek die me echt hebben verrast en waarvan ik absoluut heb genoten. Om één voorbeeldje te noemen een pratende raaf! Hoe gaaf is dat, I want one!! Hiermee laat Jen Minkman ook weer zien hoe groot haar fantasie is en dat ze het talent heeft om deze op een goede en levendige wijze in haar boeken te verwerken.

Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik zeker heb genoten van het boek, niet voor niets had ik het boek binnen twee uur uit. Maar kwam ik er net niet helemaal lekker in omdat veel dingen wat oppervlakkig bleven.
Het boek is daardoor voor mij een prima boek en eentje waarvan je zeker wel zult genieten maar niet goed genoeg om lang in mijn gedachten te blijven of om nog eens te herlezen.

Jen Minkman woonde en werkte in verschillende landen tot ze Nederland aan de slag ging als lerares Engels. In 2017 besloot ze zich fulltime te richten op schrijven en begon ze de uitgeverij Dutch Venture Publishing.

Meer recensies van Soraya Latten