In Mo en Tijger gaan op reis ga je met Mo, Tijger, Sem en Papa en Mama mee, terwijl ze naar opa gaan. Dit gaat alleen niet zonder problemen. Het boek bestaat uit vijf verhaaltjes en begint bij AVI-niveau E3 en eindigt bij M5.

Dit is een fantastisch boek voor beginnende lezers. Ze leren niet alleen beter maar ook op een leuke manier lezen. Doordat de vijf verschillende verhalen bestaan uit vier verschillende niveaus, zal jouw kind sneller (willen) leren lezen.
Alle vijf verhalen zijn prima los van elkaar te lezen, maar zijn ook achter elkaar te lezen als een goed lopend verhaal, over de reis die ze maken naar opa en alle problemen die ze hierbij krijgen.

“‘Help! Help!’ Er klinkt ook gebonk. Het geluid komt uit de schuur. ‘Help! doe open!’ Mo rent naar de schuur. Hij trekt de deur open”. (verhaal 1: Op reis E3)-Elisabeth Mollema

De korte verhalen zijn allemaal op een vrolijke en simpele manier geschreven. Het boek heeft met de ondeugende Sem en een verstrooide papa af en toe ook erg grappige momentjes, waardoor je niet alleen als kind maar ook als ouder in een deuk ligt. Ook de prachtige tekeningen die gemaakt zijn door Gertie Jaquet, maken de reis van Mo en Tijger nog mooier. Het boek wordt hierdoor nog aantrekkelijker, de verhalen zijn daardoor fijner om te lezen doordat ze visueel worden gemaakt.

Elisabeth Mollema heeft ook goed rekening gehouden met de leeftijd van de kinderen, zo heeft ze bijvoorbeeld de eerste verhalen minder spannend gemaakt dan bijvoorbeeld het derde verhaaltje voor E4 niveau waarin Mo en Tijger op zoek moeten naar een dief.

“Opeens horen ze iemand roepen. ‘Help! Help! Mijn handtas! Hij steelt mijn handtas. Houd de dief! Help! Politie! Help!’ Mo kijkt geschrokken om zich heen”. (verhaal 3: Dief in het hotel E4)-Elisabeth Mollema

Uiteraard zul je als ouders/verzorgers zelf moeten kijken naar het niveau dat je kind op welke leeftijd kan lezen, maar als ik kijk naar de verhalen en naar de niveaus waarvoor de verhalen bestemd zijn, zou ik het boek aanraden voor kinderen vanaf 6 jaar.

Elisabeth Mollema schreef al meer dan 70 kinderboeken en werd al meerdere keren getipt door de Kinderjury. Mo en Tijger gaan op reis is het tweede boek in de reeks over Mo en Tijger. Eerder verscheen Mo en Tijger lossen het op.

Gertie Jaquet illustreerde al meer dan 200 kinderboeken en schreef hiervan een aantal zelf. Ze is het meest bekend van haar illustraties in de boeken over Haas van schrijfster Annemarie Bon.

Reacties op: Het perfecte boek om zelf te leren lezen!

Mo en Tijger gaan op reis - Elisabeth Mollema
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,99 Bestel het e-book € 7,99