Geweldig (liefdes)verhaal

Soraya Latten 14 augustus 2020
Mara werkt in de winkel van haar grootouders waar ze tweedehands boeken, bladmuziek en theaterstukken verkopen. Op een dag wordt de winkel bestormd door mensen die allemaal op zoek lijken te zijn naar een boek, maar wat voor boek?
Dan stapt er een man de winkel binnen die meer interesse in haar lijkt te hebben dan in wat er te vinden is in de winkel. Maar waarom is deze onbekende man zo in haar geïnteresseerd?

“Het is een ramp. Waar ik ook kijk, overal om me heen lijkt het wel een oorlogsgebied. […] Als er een of ander virus in de lucht hangt waardoor mensen zich als idioten gaan gedragen, hebben ze zich allemaal op dezelfde rekken voorin de winkel gestort: die met de boeken.”

Met Plankenkoorts laat Tamara Haagmans opnieuw zien waarom haar boeken het verdienen om gepubliceerd en gelezen te worden. Dit boek zit niet alleen vol hilarische en geweldig romantische momenten maar belicht ook een aantal minder leuke onderwerpen waaronder dementie en leven in een gebroken gezinssituatie.
Het bijzondere aan de schrijfstijl van Tamara is dat ze zwaardere onderwerpen op zo’n wijze kan brengen dat het niets afdoet van het feelgood gehalte, dit doet mij veel denken aan de wijze waarop Jojo Moyes schrijft, je voelt de pijn die een bepaalde situatie brengt en kan hier soms zelfs een aantal tranen om laten maar toch voel je je als lezer na het dichtslaan van het boek goed en overheerst de liefde die je in het boek hebt gevoeld.

De personages die door Tamara worden beschreven in haar boek zijn stuk voor stuk personages om van te houden en in je hart te sluiten, ze voelen echt en ik denk dat menig lezer graag één of meerdere van de personages als vriend zou willen hebben, of misschien zelfs een vriend of vriendin in één van de deze herkend. Mij zullen ze in ieder geval nog een tijd bijblijven.

Niet alleen de personages zijn op een levendige manier beschreven door Tamara maar ook de omgeving zie je als lezer zo voor je, waardoor je je verliest in het verhaal en je eigenlijk maar één ding kan doen en dat is doorlezen tot de laatste bladzijde. En daarna hopen dat er snel weer een nieuw boek van Tamara komt waarin we ons kunnen verliezen.

Tamara Haagmans won met haar debuut De mooiste dag van je leven de harten van vele  feelgoodlezers. Ze is getrouwd met Patrick en heeft een zoon, Stefano. Tamara houdt ontzettend van lezen en schrijven en is een echte romanticus.

Meer recensies van Soraya Latten