Een heftig verhaal wat me nog lang zou bijblijven

Soraya Latten 13 september 2020
Na een ernstig ongeluk vind de hoofdpersoon in dit boek opnieuw een doel in haar leven door zich aan te sluiten bij activistengroep. Samen met de impulsieve Pam, de bedachtzame Paul en de aantrekkelijk Evert voeren ze een protest bij een varkensflat in Noord-Brabant. Maar deze actie heeft grote gevolgen en al snel moeten ze vluchten voor hun leven.

“‘Shit!’, gilde Pam. ‘Achter je!’ Voor ik kon reageren, werd ik plotseling hardhandig vastgegrepen. Ik zweefde een meter boven de grond en probeerde mij om te draaien om te zien wie deze beer was die mij naast een nekhernia ook nog een aantal gekneusde ribben wilde bezorgen. ‘Grijp die trut!’, schreeuwde De Beer in mijn oor.”

Janine heeft met haar vlotte en meeslepende schrijfstijl een boek geschreven wat je als lezer het liefst in één keer uit wil lezen en wat je blijft achtervolgen. Dit wordt versterkt doordat het verhaal in ‘ik’-vorm is geschreven en je daardoor het gevoel hebt alsof de situaties zelf meemaakt. De situaties zijn in de meeste gevallen zo levensecht beschreven dat het je niet zou verbazen als het in het echte leven zou voorkomen, wat in veel van de situaties die Janine beschrijft ook daadwerkelijk zo is (helaas vooral de beschrijvingen over het leed wat de dieren ondergaan).

Omdat de momenten waarop het viertal activisten vertelt of ziet wat er gebeurt met de varkens zijn door Janine uitvoerig beschrijven wat ikzelf best heftig vond, ik had liever gezien dat dit voorin het boek vermeld werd zodat ik er rekening mee had kunnen houden, veel van de situaties zijn namelijk erg gruwelijk en doen mijn dierenhart pijn. Natuurlijk is het goed dat dit in een boek verwerkt wordt maar een waarschuwing is dan altijd fijn.

Ondanks deze, voor mij, heftige momenten bleef ik ontzettend nieuwsgierig naar hoe het verhaal zich ging ontwikkelen. Ik bleef bladzijde na bladzijde aan het boek gekluisterd en vergat alles om mij heen. De veelal zware momenten werden verlicht door de vrolijke momenten waarop de hoofdpersoon met haar zus en vriendinnen een leuk avondje had en de relaties die zich in het verhaal ontwikkelde. Mede door deze afwisseling en de twists die Janine in het verhaal heeft aangebracht is het een boek geworden wat me nog lang zal bijblijven.

Janine Keijser was advocate toen ze na een heftige periode het roer omgooide. Ze ging werken met verwaarloosde dieren en zette zich in tegen dierenleed. Door haar passie voor schrijven en dieren kwam uiteindelijk haar eerste ecothriller Rauw uit. In 2019 volgende haar tweede ecothriller Beproevingen

Meer recensies van Soraya Latten