Prachtig

Soraya Latten 08 oktober 2020
Zodra Liv en Emerald elkaar leren kennen zijn ze als twee handen op één buik. Het verlies wat ze hebben geleden voordat ze elkaar ontmoeten speelt hierbij een grote rol.
Maar dan komt Liv achter het grootste geheim van Emerald en zichzelf en komt hun korte, nog kwetsbare vriendschap onder druk te staan.

“‘Nee, bedank Liv maar. Zij heeft je veranderd en ik ben er heel blij om. Je bent nog nooit zo stralend en blij geweest.’ […] Heeft Liv mij veranderd? Dat zou kunnen kloppen… […] Als mijn plan een tijdje wordt uitgesteld, vind ik dat niet erg, Liv heeft me inderdaad veranderd.”

In dit bijzonder aangrijpende debuut van Monica Haak kun je als lezer niet alleen genieten van een prachtig verhaal maar leer je ook ontzettend veel over de gevolgen die levens veranderende situaties op jongeren kunnen hebben en hoe twee meisjes van dezelfde leeftijd die een soortgelijke  ingrijpende gebeurtenis meemaken er ontzettend verschillend mee omgaan. Dit boek laat goed zien hoe alert je als ouder moet zijn om te weten wat er in je kind omgaat.

Het boek wordt verteld vanuit de standpunten van de twee meiden waarbij de hoofdstukken door de twee worden afgewisseld. Dit wordt niet alleen duidelijk gemaakt door de naam boven elk hoofdstuk maar ook door twee prachtige illustraties. Juist doordat de meiden steeds zelf aan de beurt komen leer je meer over hun persoonlijk en kun je je hierdoor beter inleven in hun situatie.

Het verhaal is onvoorspelbaar en bespreekt verschillende moeilijke gebeurtenissen die jongeren kunnen meemaken zoals relaties, meekomen op school en depressies. Dit maakt het boek voor iedereen een bijzonder boek om te hebben gelezen en zit er voor iedereen wel iets in waardoor het boek je hart raakt.

Door de prachtige en vlotte schrijfstijl van Monica en de onverwachte en bijzondere wendingen van het verhaal is Voor verdriet heeft niemand tijd een boek wat je in één ruk met tranen in je ogen uitleest en wat je nog lange tijd zou bij blijven.

Monica Haak is in het dagelijks leven orthopedagoog. En onderzoekt kinderen in het basisonderwijs met leer- en sociaal-emotionele problematiek. Voor verdriet heeft niemand tijd is haar debuut.

Meer recensies van Soraya Latten