Je eerste liefde vergeet je nooit

Stefan Tetelepta 12 augustus 2020 Auteur
Mijn Tijd met Birthe verscheen in de jaren 80 bij Lemniscaat in een serie jeugdromans. Het gekke is dat de hoofdpersoon in dit boek volwassen is, wat het boek ook een normale roman maakt over de eerste liefde. Mijn Tijd met Birthe is mijn favoriete jeugdroman en staat in mijn top 5 van beste boeken ooit. Het gaat om een eerste liefde, en de eerste liefde vergeet je nooit.
Kaj woont samen met Ingela, maar heeft Birthe nog niet verwerkt. Gedurende het boek doet hij een poging en in flashbacks en brieven vertelt Kaj waar het mis ging, al is het de vraag of hij dat ooit te weten komt. Het boek is geschreven in de jaren 70 en speelt zich af in Scnadinavie maar is universeel en herkenbaar. Met 117 paginas is Birthe een korte roman maar alles staat erin. Het boek is hier en daar nog 2e hands te krijgen. Mocht je hem tegenkomen, laat hem dan niet liggen als je van hartverscheurende liefdesverhalen houdt.

Meer recensies van Stefan Tetelepta