Mijn eerste Emma Anna en ik heb vragen

Stefan Tetelepta 30 april 2024 Auteur
Dit boek is mijn allereerste van Emma Anna. Fans noemen haar de Nederlandse Colleen Hoover en ik zag haar naam vaak positief voorbijkomen. Ik was niet bekend dat age-gap een genre was maar omdat dat voor mij geen issue is was dit geen trigger. Emma Anna begint haar romans met diverse trigger-warnings.
Om positief te beginnen: ik hou van de schrijfstijl van EA. Ze schrijft fris en vlot, de karakters zijn herkenbaar en en de hoofdstukken wisselen elkaar snel af.

Nu de vragen die ik heb en vanaf hier spoilers
Dat Marly en Robin 18 jaar schelen is niet per se een probleem. Ik vind het wel een probleem is dat hij haar behandelt als een kind (wat deels is omdat hij zich een vaderfiguur voelt omdat hij haar als vondeling vond) haar overlaadt met kados en haar tegelijkertijd prinses noemt en zij hem Robijntje en ze de hele tijd aan elkaar zitten en tegen elkaar aan. Dan denk ik: kies een kant, is het platonisch of broeit er een geile liefde. Nu is het allebei. Ik zat dan ook de hele tijd te wachten tot zou blijken dat ze met elkaar zouden breken omdat het ongemakkelijk is en raar en toxisch. Dat moment kwam pas aan het eind en duurt twee weken. Waarom niet een tijdsprong van een jaar, dat ze eerst los van elkaar komen.

Aan het eind komt Robin met een heel verhaal dat ze pas op haar 25e volwassen is om goede keuzes te maken enzovoort, prompt gaan ze samenwonen en stopt ze met de pil en wordt ze zwanger omdat hij anders een oude vader wordt (hij is op dat moment nog een veertig) Waarom maakt ze niet haar studie af en wordt zwanger als ze 24 is, een man kan nog wel vader worden als hij 80 is bws.

Waarom bemoeien Robins zus en moeder zich na twee weken al dat ze Marly aansporen het goed te maken. Zouden ze niet haar als 19 jarige die is voorgelogen moeten beschermen?

Waarom wordt de ruzie tussen Robin en zijn vader niet opgelost. Nu krijgt ie gewoon alzheimer en dat is dat.

Waarom speelt dit boek zich af in New York? Ik kreeg geen enkele keer een Amerika-gevoel, het voelde gewoon aan als Amsterdam en het Vondelpark.

Al met al krijgt dit boek drie sterren. Het begin is goed, het einde redelijk, ik vind het allemaal niet goed uitgewerkt. Daardoor komen de stomende seksscènes bij mij ook louter lachwekkend over.

Wel kijk ik uit naar andere boeken van Emma Anna (muz van haar fantasy-reeksen). Want ondanks de dingen die ik slecht vond heeft ze wel de aandacht weten vast te houden. En dat alleen al is knap.

Meer recensies van Stefan Tetelepta