Mooi en vol anekdotes

Sterrezee 15 oktober 2020
De schitterende uitvoering, de precieze tekeningen van de bomen vallen het eerst op. Start in Engeland, verplaats je door Europa en vaar via Afrika naar Azië, doe Oceanië aan en vervolgens van Zuid- naar Noord-Amerika en je komt de bomen tegen in detail, vaak het gebruik ervan en niet zelden de sociale geschiedenis.
Ik had dit boek ook gekocht om bomen van buiten de gematigde klimaatzone te leren kennen. Er staan er veel in. Ik heb het boek in vele fases gelezen, elke keer een etappe met zo drie of vier bomen als bakens. Nu het uit is houd ik het bij de hand, om feitjes terug te zoeken, om nog eens te genieten van de illustraties.

- Wist je dat er bomen waren die meerdere luchtwortels maken aan hun takken naar beneden, die vervolgens wortelen en zelf een stam worden. Zo ontstaat er van een boom een bosje waar de hele dorpsgemeenschap bijeen kan komen of die als heilige plaats wordt gezien.
- Wist je dat wierook van een boom kwam?
- Wist je dat er een boom was die melksap produceert dat eerst voor golfballen en later als isolatie voor telegraafdraden gebruikt werd? (Guttaperchaboom - ik had er ook nooit van gehoord)
- Wist je dat het brood van de Tahitianen in bomen groeide en die vruchten nog steeds op de Jamaicaanse barbecues worden geroosterd?
- Wist je dat sommige bomen een sturende rol hebben gespeeld in de geschiedenis?
- Wist je dat Venetië gebouwd was op stammen van de zwarte els?

Nieuwsgierig geworden? Dan kun net als ik je hart ophalen in dit boek.

blurber: 'De mooiste liefdesbrief aan bomen die ik ooit heb gezien.'- Sir Tim Smith

Meer recensies van Sterrezee