Schaduwkant

TanjaT 17 april 2024
Met onze leesclub Booklovers bende hebben we het boek Schaduwkant van Sophie Wester gelezen. Zij zochten leesclubs om het boek voor een recensie te lezen omdat ze zelf leesclubs zo mooi vinden.

In Schaduwkant wordt het verhaal verteld vanuit Ellen en Wout.
Ellen is de moeder van Mick en ze werkt op school als docent en counseler. Mick zit op dezelfde middelbare school.
Al jarenlang gaat Ellen mee met de examenklasreis naar Texel. Ze heeft Mick beloofd om dit jaar niet mee te gaan omdat hij in deze groep zit. Maar nood breekt wet en Ellen moet mee.

Mick is veranderd na het overlijden van zijn vader drie jaar geleden. Maar vooral het laatste jaar voelt Ellen dat er dingen helemaal niet goed gaan en ze weet niet wat ze moet doen om te voorkomen dat het met Mick helemaal verkeerd gaat. Wat er is weet ze niet, maar Mick heeft moeilijkheden, daarvan is ze overtuigd.

Dan overlijdt er op het kamp een leerling van de klas. Wat is er gebeurd en wie heeft het gedaan? En vooral… Waar is Mick opeens gebleven?

Vanuit Wout lezen we meer over wat er toch in die vriendengroep gebeurt en wat zijn rol hierin is. Wil hij hier wel in meegaan? Als hij dat niet doet, dan is hij zijn vriendengroep kwijt en het is toch beter om daarbij te horen?
Hoe dit verhaal gaat aflopen, kun je lezen in Schaduwkant!

Het schrijversduo Sophie Wester heeft met dit boek een bijzonder realistisch verhaal neergezet. Het gebeurt de laatste jaren vaak dat je over challenges hoort die jongelui uitvoeren (soms zelfs onder dwang) en je hoort vaak ook dat die niet goed aflopen en er speciale waarschuwingen komen daarvoor.

In dit boek heb ik me regelmatig afgevraagd wie toch de dader was en was ik zelfs nog wel verrast hierdoor. Leuke plottwisten, een spannend verhaal, mooi opgebouwd. Het is wel een verhaal waarbij je door moet lezen, je wil gewoon verder en verder en verder!

Voor mij was dit toch even buiten mijn comfortzone, maar blij dat ik het boek wel gelezen hebt. Ook heel erg leuk dat ze twee auteurs wilden aanschuiven bij onze live bespreking!

Meer recensies van TanjaT